31 research outputs found

    Quality scores do not predict discrepant statistical significances among meta-analyses on different targets of glycemic control in type 2 diabetes

    No full text
    Objectives: To examine differences in conclusions, statistical significances, and quality of systematic reviews on preventive effects of different targets of blood glucose lowering on macrovascular events in patients with type 2 diabetes. Study Design and Setting: We searched MEDLINE, the Cochrane Database of Systematic Reviews, and Embase until October 15, 2011. Systematic reviews using meta-analyses to compare macrovascular events in patients with type 2 diabetes randomized to different therapeutic targets of blood glucose were eligible for inclusion in this study. Effect measures were extracted and quality was assessed by Overview Quality Assessment Questionnaire, Assessment of Multiple Systematic Reviews, and Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. An additional checklist was used to control for completeness and suitability of included trials, correctness of data extraction, and choice of outcome parameters. Results: The 16 included systematic reviews were partially discrepant in statistical significances of reported outcome parameters. Twelve systematic reviews did not include available relevant trials and included eight systematic reviews that should not have been included according to the systematic review's aim and search strategies. Quality differed considerably among systematic reviews. Conclusion: Physicians, researchers, and policy makers should bear in mind that common quality assessment instruments are necessary but not sufficient to guarantee reliable results and conclusions obtained from meta-analyses. (C) 2013 Elsevier Inc. All rights reserved

    Incentivizing Patients to Live Healthy Lives

    Full text link
    Most people know what comprises a healthy lifestyle, but few actually exercise, follow a healthy diet with low salt, fat, sugar, and avoid smoking and alcohol intake. It could be argued that society should incentivize prevention programs which lead to a healthy lifestyle instead of paying afterwards for the costly treatment of diabetes, cardiovascular diseases, and other preventable chronic diseases. The German experience shows that these programs might even work – however, they might work best for already healthy people. It’s still not clear, how prevention programs should be designed to initiate lasting behavior change in groups, which are deprived. It should be questioned whether it’s more cost-effective to simply raise taxes on unhealthy diet or pleasures.</p

    Wirksamkeit von schulbasierten Gruppeninterventionen zur Depressionsprävention

    Full text link
    Fünf bis zehn Prozent aller Kinder und Jugendlichen in Deutschland leiden an depressiven Symptomen. Chronische Depressionen gehen regelmäßig mit ersten Erkrankungssymptomen im Kindes- und Jugendalter einher. Der frühen Prävention depressiver Störungen kommt folglich eine hohe Bedeutung zu. Wir untersuchten die Wirksamkeit nichtpharmakologischer schulbasierter Gruppeninterventionen zur Depressionsprävention anhand eines systematischen Literaturreviews. Signifikante Verbesserungen depressiver Störungen konnten in 61 Prozent der eingeschlossenen Studien festgestellt werden. Aufgrund der Heterogenität von Studiendurchführung und –design können keine eindeutigen Aussagen abgeleitet werden, welche Faktoren zu einem Erfolg oder Misserfolg der Programme beitragen. Eine flächendeckende Umsetzung erscheint aufgrund der offenen Fragen zur optimalen Ausgestaltung verfrüht. </jats:p

    Patients' advocates and counselors: Perceived needs in education and training

    No full text
    Objective: Since there is a lack of knowledge on the occupational needs of patient representatives (PRs) and counselors (PCs), we performed a study eliciting perceived skills and informational needs in evidence-based medicine (EbM) and health economics (HE) and investigated preferences for training. Methods: Semi-structured interviews and an online survey were conducted among PRs and PCs in Germany. Questions covered perceived skills and informational needs in EbM and HE and preferences for training in both fields. Interview data was analyzed using the grounded theory method. Survey results were analyzed by means of descriptive statistics. Results: Nine personal interviews, one group discussion and 50 survey forms were analyzed. Respondents reported better skills in EbM compared to HE but felt a need for training in both fields. Important barriers mentioned were difficulties in reading scientific articles written in English and understanding statistics. Preferences for training included regionally widespread offers, availability of refresher classes, and a mixture of presence-based and online courses. Conclusion: PRs and PCs perceive a considerable need for formal training in EbM and HE and have clear expectations of the format and design. Practice implication: Trainings in EbM and HE could help to enhance patient and public involvement (PPI) in Germany. (C) 2015 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved

    Studien bei seltenen Erkrankungen: Eine deskriptive Analyse abgeschlossener Orphan Drug Bewertungen im Gemeinsamen Bundesausschuss

    Full text link
    Zusammenfassung Hintergrund Der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) führt für alle neu zugelassenen Arzneimittel eine (Zusatz)Nutzenbewertung durch (vgl. § 35a SGB V). Für Arzneimittel zur Behandlung seltener Erkrankungen (sogenannte Orphan Drugs [OD]) gelten einige Sonderregeln. Methodik Anhand öffentlich zugänglicher Dokumente auf der Homepage des G-BA sowie der Fachinformationen erfolgte eine deskriptive Analyse der von September 2011 bis Juni 2016 abgeschlossenen OD Verfahren. Die Datenextraktion umfasste dabei u. a. den Studientyp der zulassungsbegründenden Studie, den primären Endpunkt und die Einschätzung dessen Patientenrelevanz, die in der Nutzenbewertung festgestellte Nutzenkategorie (nicht quantifizierbar, gering, beträchtlich, erheblich) sowie die Erfassung der Lebensqualität. Ergebnisse Insgesamt wurden 36 Verfahren (47 Anwendungsgebiete [AWG]) analysiert. Auf Verfahrensebene dienten 16 der bewerteten ODs der Behandlung von onkologischen Erkrankungen, 11 der Therapie von Stoffwechselkrankheiten, und 9 der Behandlung von sonstigen Erkrankungen. Bei ca. 83% der Verfahren (70% der AWG) lag mind. eine randomisiert kontrollierte Studie vor. Bei 26 Verfahren (29 AWG) bewertete der G-BA den primären Endpunkt der Zulassungsstudie als nicht patientenrelevant. 64% der OD Zulassungsstudien enthielten Ergebnisse zur Lebensqualität. Daten zu diesen Endpunkten lagen häufig jedoch eingeschränkt vor. Bei 19 OD Verfahren wurde das Ausmaß des Zusatznutzen vom G-BA als nicht quantifizierbar, bei 14 Verfahren als gering und bei einem Verfahren als beträchtlich eingestuft. Bei 2 weiteren Verfahren wurden jeweils 2 Subgruppen unterschieden. In dem ersten Verfahren wurden jeweils ein geringer und ein beträchtlicher Zusatznutzen und in dem zweiten Verfahren wurden ein geringer und ein nicht quantifizierbarer Zusatznutzen festgestellt. Schlussfolgerung Nach den bisherigen Erfahrungen mit der wertung von OD im G-BA zeigt sich, dass für 70% der zugelassenen Anwendungsgebiete Daten aus RCTs vorliegen, d. h. dass ein randomisiertes Studiendesign auch bei seltenen Erkrankungen möglich ist. Bei unzureichender Evidenzlage, v. a. wenn keine RCTs durchgeführt wurden, resultiert oftmals eine Befristung des Beschlusses. Unterschiedliche Auffassungen bestehen derzeit noch bei der Einschätzung der Patientenrelevanz einer Reihe von primären Endpunkten. Daten zu Lebensqualitäts-Endpunkten müssen besser berichtet werden, damit ein Einbezug zur Bestimmung des Zusatznutzens möglich wird.</jats:p
    corecore