461 research outputs found
Sonderpädagogische Entwicklung in Frankreich. [Symposion 16. Sonderpädagogik in Europa - Tendenzen, Entwicklungen, Perspektiven im Vergleich]
Die Autorin beschreibt die sonderpädagogischen Entwicklungen in Frankreich. Dabei geht sie auf die bildungspolitischen Leitvorstellungen und die Struktur der pädagogischen Förderung Behinderter und Benachteiligter ein. Des Weiteren zeigt sie die zukünftigen Entwicklungen der sonderpädagogischen Förderung auf und gibt einen Ausblick. (DIPF/Orig./ah
The use of reinforcement learning algorithms to meet the challenges of an artificial pancreas
Blood glucose control, for example, in diabetes mellitus or severe illness, requires strict adherence to a protocol of food, insulin administration and exercise personalized to each patient. An artificial pancreas for automated treatment could boost quality of glucose control and patients' independence. The components required for an artificial pancreas are: i) continuous glucose monitoring (CGM), ii) smart controllers and iii) insulin pumps delivering the optimal amount of insulin. In recent years, medical devices for CGM and insulin administration have undergone rapid progression and are now commercially available. Yet, clinically available devices still require regular patients' or caregivers' attention as they operate in open-loop control with frequent user intervention. Dosage-calculating algorithms are currently being studied in intensive care patients [1] , for short overnight control to supplement conventional insulin delivery [2] , and for short periods where patients rest and follow a prescribed food regime [3] . Fully automated algorithms that can respond to the varying activity levels seen in outpatients, with unpredictable and unreported food intake, and which provide the necessary personalized control for individuals is currently beyond the state-of-the-art. Here, we review and discuss reinforcement learning algorithms, controlling insulin in a closed-loop to provide individual insulin dosing regimens that are reactive to the immediate needs of the patient
The Mobilizing Effect of Party System Polarization: Evidence From Europe
Does party system polarization mobilize voters? Polarization is increasingly shaping democratic competition across Europe. While often perceived to be negative, polarization can be an effective remedy against voter disengagement. This paper investigates two distinct, but often conflated mechanisms, which could explain why polarization leads to mobilization. Spatial polarization of parties diversifies electoral options at the ballot, while affective polarization mobilizes based on emotional considerations. This article then shows the link between polarization and turnout across 22 European countries. The results are complemented by a difference-in-differences analysis of German local elections. However, voting results alone do not inform about the mechanism at play. Survey data is used to show that negative affect appears to be the main driver of voter participation. Party polarization thus has ambivalent consequences for democracies: It mobilizes the electorate, but its effect is driven by negative emotions
Versorgung aus der Sicht der Nutzer, räumliche Verflechtungsmuster und zentrale Orte untersucht im südlichen Landkreis Dahme-Spreewald
Elektronische Version der gedr. Ausg. von 200
Europäische Menschenrechtskonvention und Europäisches Privatrecht – Die Einwirkung von Artt. 8 und 10 EMRK auf die deutsche Privatrechtsordnung
Verbraucherorientierte Dienstleistungen im peripheren ländlichen Raum Ostdeutschlands: Versorgungsdefizite oder Nachfragelücken?
Periphere ländliche Räume, vielfach ohne nennenswertes agrarisches oder touristisches Potenzial,
beherrschen weite Bereiche des Nordostens Deutschlands. Zu den Benachteiligungen, denen die
Bewohner dieser Räume ausgesetzt sind, zählt
neben den fehlenden Erwerbsmöglichkeiten
insbesondere die Versorgung mit Dienstleistungen aller Art. Die Einschätzung der Problemlage ist
dabei jedoch je nach Forschungsrichtung und Fragestellung höchst unterschiedlich: Viele Arbeiten zur
ländlichen Sozial- und Regionalforschung betonen, dass der Dienstleistungsabbau seit dem
Systemwechsel in Ostdeutschland zu massiven
Verschlechterungen der Lebensbedingungen in den
genannten Räumen geführt hat. Dagegen stellen Arbeiten zur Ausstattung peripherer ländlicher Räume
aus der Einzelhandelsforschung fest, dass die Nachfrage durchaus bedient wird und dass für ein
erweitertes Angebot sich in der Regel kein
entsprechendes Nachfragepotenzial findet.
Als Grundlage für politische und planerische Maßnahmen zur Verbesserung der Versorgungssituation
in den ländlich-peripheren Räumen
hat ein Forschungsprojekt der FU
Berlin versucht, Schwierigkeiten
beim Zugang zu Dienstleistungen zu erfassen. Den untersuchten Raum bilden drei Ämter im südlichen
Landkreis Dahme-Spreewald, ca. 70 km südlich von Berlin, die aufgrund ihrer geringen
Bevölkerungsdichte von weniger als 40 Ew/km², der kontinuierlichen
Bevölkerungsverluste,
schwindender Beschäftigungsmöglichkeiten und hoher Arbeitslosigkeit als strukturschwacher
ländlicher Raum ausgewiesen sind. Der Untersuchungsraum besitzt dabei allerdings vergleichbar gute
Verkehrsverbindungen nach Berlin, die auch Arbeits
pendeln in den Verdichtungsraum ermöglichen.
Eine Befragung von annähernd 500 der Einwohner in
allen Teilorten der amtsangehörigen Gemeinden
erbringt im Ergebnis eine überraschend hohe Zufriedenheit der Bewohner mit der Versorgung mit
Dienstleistungen. Der Zugang zu Dienstleistungen wird zumeist als unproblematisch bezeichnet, auch
ältere Befragte halten ihn kaum für schwieriger. Auf Fragen nach Defizitbereichen in der
Dienstleistungsversorgung erhält man wenig Antworten; sie beziehen sich auf bestimmte
Einzelhandelsangebote mit teilweise bestimmten
Merkmalen (Elektronik, höherwertige Bekleidung,
Lebensmittel zu günstigen Preisen) bzw. auf Kultur, Unterhaltung und Sport im Nahbereich.
Vieles an dieser Zufriedenheit lässt sich durch die gute Versorgung der Haushalte mit Pkws erklären
bzw. das bestehende Dienstleistungsangebot der Mittel- und Unterzentren in diesem Teilraum
Brandenburgs. Aber vermutlich fallen die Antworten auch deshalb so positiv aus, weil Menschen mit
größeren Versorgungsschwierigkeiten weniger zur Teilnahme an der Untersuchung bereit waren. Es
zeigt sich jedoch auch, dass die Ansprüche der Befragten an das Dienstleistungsangebot eher gering
sind. Angesichts dieser Situation erscheinen Maßnahmen zur Verbesserung der
Dienstleistungsversorgung kaum
angebracht. Räumliche Entwicklungsansätze, die auf die Förderung
des lokalen und regionalen Dienstleistungsangebots
und kleinräumliche Nachfrageverflechtung setzen,
sind bei einem derartig geringen Nachfra
gepotenzial zum Scheitern verurteilt
Vertragslösungen als Ersatz für ein angemessenes Schutzniveau bei Datenübermittlungen in Drittstaaten nach dem neuen Europäischen Datenschutzrecht
Guidelines for pre-operative cardiac risk assessment and perioperative cardiac management in non-cardiac surgery : the Task Force for Preoperative Cardiac Risk Assessment and Perioperative Cardiac Management in Non-cardiac Surgery of the European Society of Cardiology (ESC) and endorsed by the European Society of Anaesthesiology (ESA)
Non-cardiac surgery; Pre-operative cardiac risk assessment; Pre-operative cardiac testing; Pre-operative coronary artery revascularization; Perioperative cardiac management; Renal disease; Pulmonary disease; Neurological disease; Anaesthesiology; Post-operative cardiac surveillanc
Pharmacokinetics of Micafungin in Critically Ill Patients
We investigated covariates of pharmacokinetics of micafungin in critically ill patients. After application of micafungin, plasma samples were collected. Non-linear mixed effects modelling (NONMEM 7.3) was used to develop the pharmacokinetic model. Using this model, the adequacy of a fixed 100 mg dosing regimen was evaluated in the study cohort. A two-compartment model with linear elimination was found to describe the obtained data. SOFA score was identified as a significant covariate on both clearance and central volume of distribution, respectively. Patients in highly critical condition, represented by a SOFA above 10 showed a 30.8% lower central volume of distribution than the less critically ill patients. For patients with bilirubin levels above 4 mg/dl, clearance was decreased by 21.1%. Renal replacement therapy (RRT) did not influence micafungin clearance or the volumes of distribution. In a posthoc evaluation of the modeled population, 100 mg micafungin was suitable when assessing the PKPD targets (AUC/MIC) for C. albicans and C. glabrata, with insufficient target attainment for C. parapsilosis. Micafungin pharmacokinetics appear not to be influenced by the status of RRT. A dose of 100 mg micafungin is suitable for infections with C. albicans and C. glabrata in critically ill patients
- …
