209 research outputs found

    Global Health Governance: Conflicts on Global Social Rights

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    This paper analyses the impact of new institutional structures in global health governance on the realization of social rights in poor countries. Meanwhile, health is broadly seen as an import precondition for social and economic development. This leads to an integration of the “diseases of the poor” (basically infectious diseases) into strategies of fighting poverty. Considering the example of global HIV/AIDS politics, the paper argues that new governance modes increase the participation of civil society groups and affected communities, but that they are also frequently instrumentalised by powerful actors to pursue their particular interests. In fact, increasing resources are mobilized for the fight against poverty related diseases. The paper concludes that global health governance is characterized by a combination of moral values and material interests which does not guarantee a comprehensive realization of social rights, but which allows some progress in the fight against poverty-related diseases – a precondition of the possible further realization of social rights.Global Health Governance; New Governance Modes, International Organizations; Social Rights; Global Social Justice; Developing Countries; HIV/AIDS Politics

    Global Health Governance: Conflicts on Global Social Rights

    Get PDF
    This paper analyses the impact of new institutional structures in global health governance on the realization of social rights in poor countries. Meanwhile, health is broadly seen as an import precondition for social and economic development. This leads to an integration of the “diseases of the poor” (basically infectious diseases) into strategies of fighting poverty. Considering the example of global HIV/AIDS politics, the paper argues that new governance modes increase the participation of civil society groups and affected communities, but that they are also frequently instrumentalised by powerful actors to pursue their particular interests. In fact, increasing resources are mobilized for the fight against poverty related diseases. The paper concludes that global health governance is characterized by a combination of moral values and material interests which does not guarantee a comprehensive realization of social rights, but which allows some progress in the fight against poverty-related diseases – a precondition of the possible further realization of social rights.Global Health Governance; New Governance Modes, International Organizations, Social Rights, Global Social Justice, Developing Countries, HIV/AIDS Politics

    The Role of Southern Actors in Global Governance: The Fight against HIV/AIDS

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    This paper analyses the role of actors from developing countries in global processes of policy making and governance. To systematically examine the channels of influence of Southern actors and the interactions in global governance it develops the concept of interfaces. It differentiates between organisational, discoursive, legal and resource-transfer interfaces in global governance. This approach is exemplified in the analysis of a specific field of global governance, the global fight against HIV/AIDS. The paper examines the role of Southern governments and non-state actors in the central organisations of global health, their influence in debates and discourses on strategies to fight HIV/AIDS, and the financing mechanisms that were introduced to fight HIV/AIDS in the developing world. It shows that albeit actors from Northern countries dominate global governance in general, in particular areas the current institutional setting of global governance provides significant opportunities for rather weak actors such as civil society organisations and governments from the South to influence strategies and policies.Dieser Beitrag analysiert die Rolle von Akteuren aus den Entwicklungsländern (dem Süden) in der globalen Politik und Governance. Zum Zwecke der systematischen Analyse der Einflusswege der südlichen Akteure und der Interaktionen bei Global Governance wird ein Schnittstellenkonzept entwickelt, das zwischen organisationalen, diskursiven, rechtlichen und Ressourcentransfer-Schnittstellen differenziert. Als Beispiel erfolgt die Untersuchung eines spezifischen Bereiches Global Governance: des globalen Kampfes gegen HIV/AIDS. Der Beitrag analysiert die Rolle südlicher Regierungen und nichtstaatlicher Akteure in den zentralen Organisation der globalen Gesundheitspolitik, deren Einflüsse auf die Debatten und Diskurse über die Strategien zur Bekämpfung von HIV/AIDS in den Entwicklungsländern entwickelt wurden. Es wird gezeigt, dass - trotz einer generellen Dominanz von Akteuren aus den Industrieländern bei Global Governance - in bestimmten Bereichen grundsätzlich schwache Akteure wie zivilgesellschaftliche Organisationen und südlichen Regierungen aufgrund des spezifischen aktuellen institutionellen Setting die Chance haben, Einfluss auf die Politiken und Handlungsstrategien auszuüben

    Assessing the quality of steady-state visual-evoked potentials for moving humans using a mobile electroencephalogram headset.

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    Recent advances in mobile electroencephalogram (EEG) systems, featuring non-prep dry electrodes and wireless telemetry, have enabled and promoted the applications of mobile brain-computer interfaces (BCIs) in our daily life. Since the brain may behave differently while people are actively situated in ecologically-valid environments versus highly-controlled laboratory environments, it remains unclear how well the current laboratory-oriented BCI demonstrations can be translated into operational BCIs for users with naturalistic movements. Understanding inherent links between natural human behaviors and brain activities is the key to ensuring the applicability and stability of mobile BCIs. This study aims to assess the quality of steady-state visual-evoked potentials (SSVEPs), which is one of promising channels for functioning BCI systems, recorded using a mobile EEG system under challenging recording conditions, e.g., walking. To systematically explore the effects of walking locomotion on the SSVEPs, this study instructed subjects to stand or walk on a treadmill running at speeds of 1, 2, and 3 mile (s) per hour (MPH) while concurrently perceiving visual flickers (11 and 12 Hz). Empirical results of this study showed that the SSVEP amplitude tended to deteriorate when subjects switched from standing to walking. Such SSVEP suppression could be attributed to the walking locomotion, leading to distinctly deteriorated SSVEP detectability from standing (84.87 ± 13.55%) to walking (1 MPH: 83.03 ± 13.24%, 2 MPH: 79.47 ± 13.53%, and 3 MPH: 75.26 ± 17.89%). These findings not only demonstrated the applicability and limitations of SSVEPs recorded from freely behaving humans in realistic environments, but also provide useful methods and techniques for boosting the translation of the BCI technology from laboratory demonstrations to practical applications

    Global health governance: conflicts on global social rights

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    This article analyses the impact of new institutional structures in global health governance (GHG) on the realization of social rights in poor countries. Focusing on the example of global HIV/AIDS politics. The article argues that new governance modes increase the participation of civil society groups and affected communities, but also that they are frequently instrumentalized by powerful actors to pursue their particular interests. In fact, increasing resources are mobilized for the fight against poverty-related diseases. The article concludes that, as the experience of HIV/AIDS politics, the conflicts around the TRIPS Agreement and the development of Global Public-Private Partnerships GPPPs suggest, GHG is characterized by a combination of moral values and material interests that does not guarantee a comprehensive realization of social rights, but which allows some progress in the fight against poverty-related diseases - a step toward realization of social rights

    Veränderungen der subjektiven Einschätzungen der Tagesmüdigkeit im Vergleich mit objektiven Parametern vor und nach CPAP-Therapie

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    Unter den infolge von Obstruktiver Schlafapnoe auftretenden Störungen ist die abnorm gesteigerte Tagesmüdigkeit eine der wichtigsten und in der Diagnostik der Erkrankung ein wegweisendes Symptom. Sie kann zu einer deutlichen Minderung der Lebensqualität der Betroffenen führen und zu folgeschweren Konsequenzen in deren privaten, sozialen und beruflichen Umfeld. Die vorliegende Arbeit hatte zum Ziel, den subjektive Therapieerfolg des Standard-Therapieverfahrens (nächtliche nCPAP-Therapie) mit objektiv messbaren Parametern zu vergleichen. Vom 1.1.97 bis zum 31.12.98 wurden insgesamt 446 Patienten mit obstruktiver Schlafapnoe untersucht, die neu auf eine nCPAP-Therapie eingestellt wurden. Nach Erhebung des Ausgangsbefundes mittels stationärer Polysomnographie oder Polygraphie wurde innerhalb von zwei Nächten unter polygraphischer Kontrolle eine nCPAP-Heimbeatmungstherapie eingeleitet. Sechs Monate später wurden die Patienten ambulant nachuntersucht. Der Therapieerfolg wurde mit einer ambulanten Mehrkanalregistrierung verifiziert. Der subjektive Therapieerfolg sowie die Nebenwirkungen und Anregungen der Patienten wurden mit insgesamt 4 Fragebögen erhoben, die vor Therapie und unter Behandlung von dem Patienten ausgefüllt wurden. Zur Erfassung der Tagesmüdigkeit unter dem Aspekt eingeschränkter Daueraufmerksamkeit wurden 27 der in die Studie aufgenommenen Patienten mit einem Vigilanztest und einem Multiple Sleep Latency Test (MSLT) untersucht. Der Vigilanztest ist ein im Marburger Schlaflabor entwickelter visueller Vierfach-Wahl-Reaktionszeittest über 90 Minuten mit wechselnden Interstimulusintervallen. Gemessen werden mittlere Reaktionszeiten sowie falsche und verpasste Reaktionen. Um einen Zusammenhang zwischen subjektivem Befinden und objektiven Parametern (MSLT, Vigilanztest, PSG) herzustellen, wurden aus den Fragebogengruppen sechs Fragen ausgewählt, um sie zu den genannten objektiven Parametern auf Korrelation zu untersuchen: Die Frage nach der Schlafqualität („Wie ist Ihre Schlafqualität?“), nach Tagesmüdigkeit („Sind sie tagsüber müde?“,„Schlafen Sie tagsüber ein, ohne es zu wollen?“), nach Leistungsfähigkeit („Wie ist Ihre berufliche Leistungsfähigkeit?“,„Wie ist Ihre Konzentration?“) und nach dem prominentesten Symptom obstruktiver schlafbezogener Atmungsstörungen („Schnarchen Sie?“). Die Fragen wurden mit den Parametern von MSLT, Vigilanztest, Polysomnographie bzw. Polygraphie verglichen. Durch Kontrollfragen konnte ein positiver Bias im Antwortverhalten unwahrscheinlich gemacht werden. Im Vergleich der objektivierbaren Parameter des Vigilanz- und MSLT-Tests und der subjektiven Einschätzungen im Fragebogen ergab sich oftmals kein statistisch sicherbarer Zusammenhang. Eine Möglichkeit, dieses Phänomen zu erklären ist, dass das untersuchte MSLT- und Vigilanztest-Kollektiv nur sehr klein war. Das Kollektiv war außerdem hochselektiert, d.h. Patienten, die sich einem MSLT und/oder einem Vigilanztest unterziehen mussten, hatten bestimmte Kriterien aufzuweisen, wie einen besonderen Beruf , bei dem Reaktionszeit oder auch Einschlaflatenz wichtig ist (LKW-Fahrer, Fließbandarbeiter, etc.), oder aber sie gaben eine exzessive Tagesmüdigkeit an. Dies kann zu einer Einschränkung der Variabilität führen. Es kann sich also um einen reinen Stichprobeneffekt handeln. Hervorzuheben sei die Frage nach der beruflichen Leistungsfähigkeit, die subjektiv anhand der Fragebögen auf „gut“ bis „mittel“ eingeschätzt wurde und signifikant mit der Mittleren Reaktionszeit des Vigilanztests korreliert. Je schlechter die Reaktionszeit der untersuchten Patienten, desto schlechter die eingeschätzte berufliche Leistungsfähigkeit. Bezüglich der Korrelationen der einzelnen Fragebogenitems mit verschiedenen Parametern kommt dem prozentualen Tiefschlafanteil eine große Bedeutung zu. Die Reduktion des Tiefschlafes steht als Ausdruck einer gestörten Schlafstruktur am Ende einer Kaskade von Apnoe, Arousal und Vigilanzanstieg. Damit verbunden verschlechtert sich die Schlafqualität. Die Patienten beurteilten die Therapie mit einer beeindruckenden Mehrheit als gut bis sehr gut und verzeichnen subjektiv eine deutliche Abnahme der vermehrten Tagesmüdigkeit, eine Verbesserung der Schlafqualität, der Konzentrationsfähigkeit, der beruflichen Leistungsfähigkeit und der allgemeinen Lebensqualität. Die Studie zeigt, dass sich die nCPAP-Therapie zu einer nahezu vollständigen Beseitigung der obstruktiven schlafbezogenen Atmungsstörungen führt. Der AHI wurde von 40,58 pro Stunde vor Therapie auf 2,37 in der ambulanten Kontrolluntersuchung nach ca. 6 Monaten reduziert. Die nCPAP-Therapie wird von der großen Mehrzahl der Patienten als sehr gut oder gut beurteilt. Kein Patient beurteilt die Therapie als schlecht oder sehr schlecht. Dies ist als exzellente Gesamtbeurteilung der Therapie zu werten und unterstreicht den subjektiv erlebten Erfolg

    Deadly Alliances: Death, Disease, and the Global Politics of Public Health

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    Most people threatened by AIDS, tuberculosis, and unsafe drinking water are poor and have little or no influence over the global politics of public healt

    Brain enhancement through cognitive training: A new insight from brain connectome

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    Owing to the recent advances in neurotechnology and the progress in understanding of brain cognitive functions, improvements of cognitive performance or acceleration of learning process with brain enhancement systems is not out of our reach anymore, on the contrary, it is a tangible target of contemporary research. Although a variety of approaches have been proposed, we will mainly focus on cognitive training interventions, in which learners repeatedly perform cognitive tasks to improve their cognitive abilities. In this review article, we propose that the learning process during the cognitive training can be facilitated by an assistive system monitoring cognitive workloads using electroencephalography (EEG) biomarkers, and the brain connectome approach can provide additional valuable biomarkers for facilitating leaners' learning processes. For the purpose, we will introduce studies on the cognitive training interventions, EEG biomarkers for cognitive workload, and human brain connectome. As cognitive overload and mental fatigue would reduce or even eliminate gains of cognitive training interventions, a real-time monitoring of cognitive workload can facilitate the learning process by flexibly adjusting difficulty levels of the training task. Moreover, cognitive training interventions should have effects on brain sub-networks, not on a single brain region, and graph theoretical network metrics quantifying topological architecture of the brain network can differentiate with respect to individual cognitive states as well as to different individuals' cognitive abilities, suggesting that the connectome is a valuable approach for tracking the learning progress. Although only a few studies have exploited the connectome approach for studying alterations of the brain network induced by cognitive training interventions so far, we believe that it would be a useful technique for capturing improvements of cognitive function
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