82 research outputs found

    Anforderungen an ein zukünftiges Zentrale-Orte-Konzept: Beispiele aus Hessen, Rheinland-Pfalz und dem Saarland

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    Daseinsvorsorge umreißt grob die (bisher überwiegend öffentliche) Gewährleistung eines Angebots lebensnotwendiger Güter und Dienstleistungen in quantitativ und qualitativ ausreichender Form zu erschwinglichen Preisen bei zumutbarer Erreichbarkeit. Das Raumordnungsgesetz (ROG) definiert dazu unter den Grundsätzen der Raumordnung in § 2 Abs. 2 ROG u. a. das Sichern einer nachhaltigen Daseinsvorsorge in allen Teilräumen unter Einbeziehung demografischer, wirtschaftlicher, sozialer und anderer strukturverändernder Herausforderungen. Dies gilt explizit auch für dünn besiedelte Regionen. Zum Erreichen dieses Ziels wird einerseits Kooperationsansätzen ein hoher Stellenwert zugeschrieben. Andererseits hat die räumliche Konzentration von Angeboten auf vorhandene und strukturell adäquat ausgestattete Siedlungen (insbesondere Zentrale Orte (ZO)) einen hohen Stellenwert. Die Gewährleistung gleichwertiger Lebensverhältnisse in den Teilräumen soll auch weiterhin über die angemessene Versorgung mit Dienstleistungen und Infrastrukturen (im Sinne der Erreichbarkeit von Einrichtungen und Angeboten insbesondere der Grundversorgung) erfolgen. Die Bündelungsfunktion (nach dem Leitbild der dezentralen Konzentration) auch der sozialen Infrastruktur in ZO ist damit ebenso gesetzt wie die flexible Ausgestaltung von Erreichbarkeits- und Tragfähigkeitskriterien des Zentrale-Orte-Konzepts (ZOK) im jeweiligen räumlichen Kontext. Explizit benennt das ROG die Schaffung räumlicher Voraussetzungen für die Erhaltung der Innenstädte und örtlicher Zentren als zentrale Versorgungsbereiche. Die Formulierung mit der Betonung von Sicherung / Erhaltung bekommt unter den sich ändernden Rahmenbedingungen besondere Bedeutung

    Outcome after resection of Adrenocortical Carcinoma liver metastases: a retrospective study

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    Background: Metastatic Adrenocortical Carcinoma (ACC) is a rare malignancy with a poor 5-year-survival rate (<15%). A surgical approach is recommended in selected patients if complete resection of distant metastasis can be achieved. To date there are only limited data on the outcome after surgical resection of hepatic metastases of ACC. Methods: A retrospective analysis of the German Adrenocortical Carcinoma Registry was conducted. Patients with liver metastases of ACC but without extrahepatic metastases or incomplete tumour resection were included. Results: Seventy-seven patients fulfilled these criteria. Forty-three patients underwent resection of liver metastases of ACC. Complete tumour resection (R0) could be achieved in 30 (69.8%). Median overall survival after liver resection was 76.1 months in comparison to 10.1 months in the 34 remaining patients with unresected liver metastases (p < 0.001). However, disease free survival after liver resection was only 9.1 months. Neither resection status (R0/R1) nor extent of liver resection were significant predictive factors for overall survival. Patients with a time interval to the first metastasis/recurrence (TTFR) of greater than 12 months or solitary liver metastases showed significantly prolonged survival. Conclusions: Liver resection in the case of ACC liver metastases can achieve long term survival with a median overall survival of more than 5 years, but disease free survival is short despite metastasectomy. Time to recurrence and single versus multiple metastases are predictive factors for the outcome

    Hyperspectral confocal imaging for high-throughput readout and analysis of bio-integrated microlasers

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    Integrating micro- and nanolasers into live cells, tissue cultures and small animals is an emerging and rapidly evolving technique that offers noninvasive interrogation and labeling with unprecedented information density. The bright and distinct spectra of such lasers make this approach particularly attractive for high-throughput applications requiring single-cell specificity, such as multiplexed cell tracking and intracellular biosensing. The implementation of these applications requires high-resolution, high-speed spectral readout and advanced analysis routines, which leads to unique technical challenges. Here, we present a modular approach consisting of two separate procedures. The first procedure instructs users on how to efficiently integrate different types of lasers into living cells, and the second procedure presents a workflow for obtaining intracellular lasing spectra with high spectral resolution and up to 125-kHz readout rate and starts from the construction of a custom hyperspectral confocal microscope. We provide guidance on running hyperspectral imaging routines for various experimental designs and recommend specific workflows for processing the resulting large data sets along with an open-source Python library of functions covering the analysis pipeline. We illustrate three applications including the rapid, large-volume mapping of absolute refractive index by using polystyrene microbead lasers, the intracellular sensing of cardiac contractility with polystyrene microbead lasers and long-term cell tracking by using semiconductor nanodisk lasers. Our sample preparation and imaging procedures require 2 days, and setting up the hyperspectral confocal microscope for microlaser characterization requires &lt;2 weeks to complete for users with limited experience in optical and software engineering.</p

    Hyperspectral confocal imaging for high-throughput readout and analysis of bio-integrated microlasers

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    Integrating micro- and nanolasers into live cells, tissue cultures and small animals is an emerging and rapidly evolving technique that offers noninvasive interrogation and labeling with unprecedented information density. The bright and distinct spectra of such lasers make this approach particularly attractive for high-throughput applications requiring single-cell specificity, such as multiplexed cell tracking and intracellular biosensing. The implementation of these applications requires high-resolution, high-speed spectral readout and advanced analysis routines, which leads to unique technical challenges. Here, we present a modular approach consisting of two separate procedures. The first procedure instructs users on how to efficiently integrate different types of lasers into living cells, and the second procedure presents a workflow for obtaining intracellular lasing spectra with high spectral resolution and up to 125-kHz readout rate and starts from the construction of a custom hyperspectral confocal microscope. We provide guidance on running hyperspectral imaging routines for various experimental designs and recommend specific workflows for processing the resulting large data sets along with an open-source Python library of functions covering the analysis pipeline. We illustrate three applications including the rapid, large-volume mapping of absolute refractive index by using polystyrene microbead lasers, the intracellular sensing of cardiac contractility with polystyrene microbead lasers and long-term cell tracking by using semiconductor nanodisk lasers. Our sample preparation and imaging procedures require 2 days, and setting up the hyperspectral confocal microscope for microlaser characterization requires &lt;2 weeks to complete for users with limited experience in optical and software engineering.</p

    Chromosome Xq23 is associated with lower atherogenic lipid concentrations and favorable cardiometabolic indices

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    AbstractAutosomal genetic analyses of blood lipids have yielded key insights for coronary heart disease (CHD). However, X chromosome genetic variation is understudied for blood lipids in large sample sizes. We now analyze genetic and blood lipid data in a high-coverage whole X chromosome sequencing study of 65,322 multi-ancestry participants and perform replication among 456,893 European participants. Common alleles on chromosome Xq23 are strongly associated with reduced total cholesterol, LDL cholesterol, and triglycerides (min P = 8.5 × 10−72), with similar effects for males and females. Chromosome Xq23 lipid-lowering alleles are associated with reduced odds for CHD among 42,545 cases and 591,247 controls (P = 1.7 × 10−4), and reduced odds for diabetes mellitus type 2 among 54,095 cases and 573,885 controls (P = 1.4 × 10−5). Although we observe an association with increased BMI, waist-to-hip ratio adjusted for BMI is reduced, bioimpedance analyses indicate increased gluteofemoral fat, and abdominal MRI analyses indicate reduced visceral adiposity. Co-localization analyses strongly correlate increased CHRDL1 gene expression, particularly in adipose tissue, with reduced concentrations of blood lipids.Abstract Autosomal genetic analyses of blood lipids have yielded key insights for coronary heart disease (CHD). However, X chromosome genetic variation is understudied for blood lipids in large sample sizes. We now analyze genetic and blood lipid data in a high-coverage whole X chromosome sequencing study of 65,322 multi-ancestry participants and perform replication among 456,893 European participants. Common alleles on chromosome Xq23 are strongly associated with reduced total cholesterol, LDL cholesterol, and triglycerides (min P = 8.5 × 10−72), with similar effects for males and females. Chromosome Xq23 lipid-lowering alleles are associated with reduced odds for CHD among 42,545 cases and 591,247 controls (P = 1.7 × 10−4), and reduced odds for diabetes mellitus type 2 among 54,095 cases and 573,885 controls (P = 1.4 × 10−5). Although we observe an association with increased BMI, waist-to-hip ratio adjusted for BMI is reduced, bioimpedance analyses indicate increased gluteofemoral fat, and abdominal MRI analyses indicate reduced visceral adiposity. Co-localization analyses strongly correlate increased CHRDL1 gene expression, particularly in adipose tissue, with reduced concentrations of blood lipids

    Pharmacodynamic Evaluation: Inflammation/Immunology

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    Einleitung ; Zur gegenwärtigen Situation der Fokusregion Berlin-Brandenburg

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    In diesem Buch werden die von globalen Veränderungen ausgehenden regionalen Auswirkungen betrachtet. Dabei wurde der Fokus auf die Ressource Wasser und die Region Berlin-Brandenburg gelegt. Von den regionalen Herausforderungen des globalen Wandels werden Fragen nach möglichen Anpassungsstrategien und Handlungsorientierungen abgeleitet. Anpassungen werden damit nicht als bloße Reaktion auf einen „unvermeidlichen Wandel“ verstanden. Vor dem Hintergrund unsicherer zukünftiger Entwicklungen hinsichtlich der Art und Intensität der Auswirkungen globaler Veränderungen können Anpassungsstrategien immer nur eine Vorbereitung, Flexibilisierung und Öffnung bestehender Systeme für künftige Herausforderungen bedeuten. In diesem Sinne wird hier „angepasst sein“ verstanden als „befähigt sein, rechtzeitig auf Veränderungen zu reagieren“. Der globale Wandel verläuft räumlich differenziert. Heterogen sind auch die spezifischen Ausgangsbedingungen innerhalb von Regionen, weshalb sich die Auswirkungen des globalen Wandels unterschiedlich ausprägen. Im Folgenden werden die administrative Gliederung der Fokusregion, die aktuelle naturräumliche Ausstattung und Landnutzungen sowie die gegenwärtige raumstrukturelle Situation beschrieben

    The Revival of Surgery in Crohn’s Disease—Early Intestinal Resection as a Reasonable Alternative in Localized Ileitis

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    Crohn’s disease (CD) represents a heterogeneous and complex disease with no curative therapeutic option available to date. Current therapy is mainly antibody-based focusing on the immune system while other treatment alternatives such as surgery are considered to be “last options”. However, medical therapy for CD results in mild to severe side effects in a relevant amount of patients and some patients do not respond to the medication. Following that, quality of life is often significantly reduced in this patient cohort, thus, therapeutic alternatives are urgently needed. Updated evidence has revealed that surgery such as ileocecal resection (ICR) might be a potential therapeutic option in case of localized terminal ileitis since resection at early time points improves quality of life and significantly reduces the postoperative need for immunosuppressive medication with low rates of morbidity. In addition, new surgical approaches such as Kono-S anastomosis or inclusion of the mesentery result in significantly reduced rates of disease recurrence and reoperation. Based on the new evidence, the goal of this review is to provide an update on the role of surgery as a reasonable alternative to medical therapy in the interdisciplinary treatment of patients with CD.</jats:p

    Hyperimmunplasma: Gewinnung, Verarbeitung und therapeutische Anwendungen

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    ZusammenfassungDas Prinzip der passiven Immunisierung ist seit dem 19. Jahrhundert bekannt und wird auch bei aktuellen Pandemien als Ansatz zur Prophylaxe und Therapie eingesetzt. Der Schutz wird hierbei übertragen durch Blut, Serum oder Plasma, welche Immunglobuline gegen spezifische Krankheitserreger, Bakterientoxine oder sonstige Antigene enthalten, sowie durch aus Humanplasma industriell aufgereinigte Immunglobuline. Die aktuell verwendeten Reinigungsverfahren für Immunglobuline aus Humanplasma beruhen auf der von Edwin J. Cohn entwickelten Fraktionierung von Plasma. Zur Gewinnung von Immunglobulinen mit hohen Antikörpertitern gegen spezifische Antigene, sogenannte Hyperimmunglobuline, muss zunächst Hyperimmunplasma gezielt von ausgewählten Spendern gewonnen werden. Diese Spender haben erhöhte Antikörpertiter gegen spezifische Krankheitserreger, Bakterientoxine oder sonstige Antigene, wenn sie im Rahmen einer vorangegangenen Infektion natürlich immunisiert wurden, einen zugelassenen Impfstoff zur Immunisierung erhalten haben oder gezielt zum Zweck der Plasmaspende immunisiert wurden. Aktuell sind in Deutschland, Österreich und der Schweiz Hyperimmunglobulinprodukte für verschiedene Anwendungen im Patienten zugelassen, von denen die meisten aus humanem Blutplasma gewonnen werden. Um die Herstellung der Produkte und damit letztlich die Behandlung der Patienten gewährleisten zu können, werden resiliente Lieferketten benötigt. Hierzu bedarf es unter anderem Änderungen in den Rahmenbedingungen für die Spenderimmunisierung in Deutschland.</jats:p
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