45 research outputs found

    Hierarchische Integration und der Strahlungstransport in streuenden Medien

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    Der Strahlungstransport stellt eine von drei Arten des Wärmetransports zwischen Gebieten unterschiedlicher Temperatur dar. Eine der einfachsten Formen bildet der Strahlungstransport im Vakuum, ein Vorgang, der im kosmischen Umfeld, beispielsweise bei der Energieübertragung von einem Stern auf seine Planeten, beobachtbar ist. Hierbei ist es hinreichend, sich auf die Betrachtung von Oberflächen zu beschränken. Strahlungstransport kann jedoch auch in semitransparenten Medien, wie biologischem Gewebe oder Glas, beobachtet werden. Das Medium, in dem der Strahlungstransport erfolgt, wirkt sich durch Vorgänge wie Absorption, Emission, Reflexion oder Streuung auf den Strahlungstransport aus. Für die Modellierung des Strahlungstransports in einem solchen Umfeld können verschiedene Modelle, darunter das Strahlenmodell, genutzt werden. Dieses Modell beschreibt den Wärmetransport anhand einer skalaren Größe, die Strahlungsintensität genannt wird. Betrachtet wird die Strahlungsintensität in diesem Modell entlang eines Strahls in eine vorgegebene Richtung. Die mathematische Darstellung des Strahlenmodells des Strahlungstransports in partizipierenden Medien führt auf eine richtungsabhängige Integro-Differentialgleichung. Ist die Richtungsabhängigkeit nicht von Interesse, so kann der Übergang zu einer winkelintegrierten Form erfolgen. Dieser Übergang führt schließlich auf ein System schwach singulärer fredholmscher Integralgleichungen zweiter Art. Dieses charakterisiert nun nicht mehr die erwähnte Strahlungsintensität, sondern beschreibt die sogenannte Einstrahlung sowie den Strahlungsfluss. Das System singulärer Integralgleichungen kann mittels eines Galerkin-Ansatzes numerisch gelöst werden. Geht man von einer hinreichenden Glattheit des Randes aus, kann die Kompaktheit des Operators der Integralgleichungen gezeigt werden. Dies wiederum erlaubt Rückschlüsse auf die Existenz und Eindeutigkeit einer Lösung. Ein Augenmerk bei der Ermittlung der Galerkin-Näherung ist auf die Bestimmung der singulären Integrale der Galerkin-Diskretisierung zu richten. Für die Bestimmung multidimensionaler, singulärer Integrale stellt die Arbeit das Verfahren der hierarchischen Integration vor. Basierend auf einer Zerlegung des Integrationsgebietes, erfolgt die Beschreibung singulärer Integrale durch ein Gleichungssystem, dessen rechte Seite nur von regulären Integralen abhängig ist. Können diese regulären Integrale sowie die Lösung des Gleichungssystems exakt bestimmt werden, so sind auch die singulären Integrale exakt bestimmt. Bei einer numerischen Bestimmung der regulären Integrale ist die Fehlerordnung ausschlaggebend für den Fehler der singulären Integrale. Als Integrationsgebiete werden Hyperwürfel beliebiger Dimension sowie Simplizes bis einschließlich Dimension 3 als Integrationsgebiete betrachtet. Als Voraussetzungen an den Kern des Doppelintegrals sind nur die Eigenschaften der Translationsinvarianz sowie der Homogenität zu richten. Kann ein nicht translationsinvarianter oder nicht homogener Kern eines Integrals in Summanden zerlegt werden, die selbst translationsinvariant und homogen sind, ist auch die Bestimmung solcher Integrale möglich. Darüber hinaus stellt die Arbeit Verbindungen zu dem Begriff des Hadamard partie finie her. Auf diese Weise lässt sich das Verfahren der hierarchischen Integration für beliebige Dimensionen und beliebige Singularitätsordnungen anwenden. Die Strahlungstransportgleichung ist im Allgemeinen mittels eines Galerkin-Ansatzes lösbar, führt jedoch auf eine voll besetzte Systemmatrix. Numerische Beispiele beleuchten daher Methoden der Matrixkompression mittels hierarchischer Matrizen sowie der direkten Erzeugung schwach besetzter Matrizen über regulären Gittern und Gittern mit hängenden Knoten und skizziert Ansätze zur Parallelisierung auf entsprechenden Computersystemen

    Beyond the Urban/Rural Antagonism, Peripheries Are the New Centre(s)

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    The prejudices and clichés for rural areas and culture are manifold, since the belief that there can only be culture in the cities persists. However artists are increasingly looking for alternatives and new ways that can not only change the structures of the cultural scenes, but also the elitist ideas related to culture. The Tandem program and its recent developments contribute to this while also daring to become active in cultural policy. Tandem Regions formed a group of organizations that worked together over a long period of time with the intention to add a perspective on cultural policy to the network. As a basis for the cooperation, the consortium worked with the cultural scientist/researcher Farah Makki to analyze which of the Sustainable Development Goals were already present in the cultural work of the individual partner organizations and to track the program and prototypes' impact journey. Each organization took the identified focal points as an opportunity to explore further development possibilities and to define which ones were desirable and which were to be pursued. From this process, four of the eight organizations developed a prototype project that built on the previous work and incorporated the development opportunities along with the additional goals. The remaining partners took on different roles during the process to bring in an outside perspective and experience as well as helping with the prototypes. The outcome was presented to a wider Tandem audience in February 2023 in Sofia, in order to invite more organisations to join and to discuss the possibilities of political influence within the European network

    Do health care providers use online patient ratings to improve the quality of care?

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    Background: Physician-rating websites have become a popular tool to create more transparency about the quality of health care providers. So far, it remains unknown whether online-based rating websites have the potential to contribute to a better standard of care. Objective: Our goal was to examine which health care providers use online rating websites and for what purposes, and whether health care providers use online patient ratings to improve patient care. Methods: We conducted an online-based cross-sectional study by surveying 2360 physicians and other health care providers (September 2015). In addition to descriptive statistics, we performed multilevel logistic regression models to ascertain the effects of providers' demographics as well as report card-related variables on the likelihood that providers implement measures to improve patient care. Results: Overall, more than half of the responding providers surveyed (54.66%, 1290/2360) used online ratings to derive measures to improve patient care (implemented measures: mean 3.06, SD 2.29). Ophthalmologists (68%, 40/59) and gynecologists (65.4%, 123/188) were most likely to implement any measures. The most widely implemented quality measures were related to communication with patients (28.77%, 679/2360), the appointment scheduling process (23.60%, 557/2360), and office workflow (21.23%, 501/2360). Scaled-survey results had a greater impact on deriving measures than narrative comments. Multilevel logistic regression models revealed medical specialty, the frequency of report card use, and the appraisal of the trustworthiness of scaled-survey ratings to be significantly associated predictors for implementing measures to improve patient care because of online ratings. Conclusions: Our results suggest that online ratings displayed on physician-rating websites have an impact on patient care. Despite the limitations of our study and unintended consequences of physician-rating websites, they still may have the potential to improve patient care

    Information Presentation Features and Comprehensibility of Hospital Report Cards: Design Analysis and Online Survey Among Users

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    Background: Improving the transparency of information about the quality of health care providers is one way to improve health care quality. It is assumed that Internet information steers patients toward better-performing health care providers and will motivate providers to improve quality. However, the effect of public reporting on hospital quality is still small. One of the reasons is that users find it difficult to understand the formats in which information is presented. Objective: We analyzed the presentation of risk-adjusted mortality rate (RAMR) for coronary angiography in the 10 most commonly used German public report cards to analyze the impact of information presentation features on their comprehensibility. We wanted to determine which information presentation features were utilized, were preferred by users, led to better comprehension, and had similar effects to those reported in evidence-based recommendations described in the literature. Methods: The study consisted of 5 steps: (1) identification of best-practice evidence about the presentation of information on hospital report cards; (2) selection of a single risk-adjusted quality indicator; (3) selection of a sample of designs adopted by German public report cards; (4) identification of the information presentation elements used in public reporting initiatives in Germany; and (5) an online panel completed an online questionnaire that was conducted to determine if respondents were able to identify the hospital with the lowest RAMR and if respondents’ hospital choices were associated with particular information design elements. Results: Evidence-based recommendations were made relating to the following information presentation features relevant to report cards: evaluative table with symbols, tables without symbols, bar charts, bar charts without symbols, bar charts with symbols, symbols, evaluative word labels, highlighting, order of providers, high values to indicate good performance, explicit statements of whether high or low values indicate good performance, and incomplete data (“N/A” as a value). When investigating the RAMR in a sample of 10 hospitals’ report cards, 7 of these information presentation features were identified. Of these, 5 information presentation features improved comprehensibility in a manner reported previously in literature. Conclusions: To our knowledge, this is the first study to systematically analyze the most commonly used public reporting card designs used in Germany. Best-practice evidence identified in international literature was in agreement with 5 findings about German report card designs: (1) avoid tables without symbols, (2) include bar charts with symbols, (3) state explicitly whether high or low values indicate good performance or provide a “good quality” range, (4) avoid incomplete data (N/A given as a value), and (5) rank hospitals by performance. However, these findings are preliminary and should be subject of further evaluation. The implementation of 4 of these recommendations should not present insurmountable obstacles. However, ranking hospitals by performance may present substantial difficulties

    Public release of hospital quality data for referral practices in Germany: results from a cluster-randomised controlled trial

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    Objective: To evaluate the impact of different dissemination channels on the awareness and usage of hospital performance reports among referring physicians, as well as the usefulness of such reports from the referring physicians’ perspective. Data sources/Study setting: Primary data collected from a survey with 277 referring physicians (response rate = 26.2%) in Nuremberg, Germany (03–06/2016). Study design: Cluster-randomised controlled trial at the practice level. Physician practices were randomly assigned to one of two conditions: (1) physicians in the control arm could become aware of the performance reports via mass media channels (Mass Media, npr MM=132, nph MM=147); (2) physicians in the intervention arm also received a printed version of the report via mail (Mass and Special Media, npr MSM=117; nph MSM=130). Principal findings: Overall, 68% of respondents recalled hospital performance reports and 21% used them for referral decisions. Physicians from the Mass and Special Media group were more likely to be aware of the performance reports (OR 4.16; 95% CI 2.16–8.00, p .05). On a 1 (very good) to 6 (insufficient) scale, the usefulness of the performance reports was rated 3.67 (±1.40). Aggregated presentation formats were rated more helpful than detailed hospital quality information. Conclusions: Hospital quality reports have limited impact on referral practices. To increase the latter, concerns raised by referring physicians must be given more weight. Those principally refer to the underlying data, the design of the reports, and the lack of important information

    Eine Trendanalyse von über 190 000 Onlinebewertungen von Orthopäden über die letzten 11 Jahre

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    Zusammenfassung Zielsetzung Die Zielsetzung dieser Studie bestand darin, Onlinebewertungen von Orthopäden über die letzten 11 Jahre am Beispiel des am häufigsten frequentierten Arztbewertungsportals jameda zu analysieren. Dabei sollte zudem ermittelt werden, ob ein Zusammenhang zwischen der Anzahl an abgegebenen Bewertungen und der Durchschnittsnote der Orthopäden besteht. Methodik Es erfolgte eine Analyse aller Onlinebewertungen von Orthopäden auf jameda von 2008 bis 2018. Hierbei wurden in einem ersten Schritt deskriptive Auswertungen (z. B. zur Anzahl an Bewertungen) kumulativ und für die einzelnen Jahre durchgeführt. Im zweiten Schritt wurden die Orthopäden anhand der jeweiligen Anzahl an Bewertungen für jedes Jahr in 3 Gruppen (unterdurchschnittliche/durchschnittliche/überdurchschnittliche Anzahl) eingeteilt und untersucht, ob sich die Durchschnittsnoten der 3 Gruppen signifikant unterscheiden (Kruskal-Wallis-Test, Mann-Whitney-U-Test). Ergebnisse Insgesamt wurden für 8126 Orthopäden 193 787 Bewertungen mit einer Durchschnittsnote von 1,97 (SD 1,62) abgegeben. Die Durchschnittsnote der bewerteten Orthopäden verbesserte sich im Laufe der letzten 11 Jahre von 2,38 (SD 1,60) auf 2,02 (SD 0,96). Die durchschnittliche Anzahl an abgegebenen Bewertungen je Arzt lag dabei bei 23,85 (SD 32,49). Die Anzahl an Neubewertungen stieg bis zum Jahr 2017 kontinuierlich an, wobei die hinzugekommenen Neubewertungen im Jahr 2018 unter dem Vorjahresniveau blieben (33 759 vs. 34 367). Bei Orthopäden mit einer überdurchschnittlichen Anzahl an Bewertungen zeigte sich in den einzelnen Jahren zumeist eine signifikant bessere Durchschnittsnote als bei Orthopäden mit einer niedrigeren Anzahl an Bewertungen. Beispielsweise wurden im Jahr 2018 Orthopäden mit einer überdurchschnittlichen Anzahl an Bewertungen signifikant besser bewertet als Orthopäden mit einer unter- oder durchschnittlichen Anzahl an Bewertungen (1,90 vs. 2,17 vs. 2,06; p &lt; 0,001). Schlussfolgerung Die aktive Nutzung des Arztbewertungsportals jameda, gemessen an der Anzahl an Neubewertungen und bewerteten Orthopäden, stieg in den letzten Jahren deutlich an, wobei die Anzahl an Neubewertungen im Jahr 2018 stagnierte. Die Durchschnittsnote der Orthopäden verbesserte sich zudem im Zeitablauf, wobei Orthopäden mit einer überdurchschnittlichen Anzahl an Bewertungen besser abschneiden als Orthopäden mit einer geringeren Anzahl an Bewertungen.</jats:p

    Hierarchical quadrature for multidimensional singular integrals – Part II

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    Tensor structured evaluation of singular volume integrals

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    Pathophysiologie des hypovolämisch-traumatischen Schocks

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