76 research outputs found

    Trendanalyse NH3-Immissionsmessungen in der Schweiz

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    Intravenöse Thrombolyse in einem Krankenhaus der Maximalversorgung in Nordgriechenland im Zeitraum von 2004-2021 - Eine retrospektive Beobachtungsstudie in Zusammenarbeit mit dem SITS-Register

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    Das Schlaganfallzentrum des Papageorgiou-Krankenhauses (GRPAP) führte im Jahr 2004 als zweites Krankenhaus in Griechenland die intravenöse Thrombolyse (IVT) für die Behandlung des akuten ischämischen Hirninfarkts ein. Bis September 2021 wurden in diesem Krankenhaus auf nationaler Ebene die zweitmeisten Therapien durchgeführt (n=221). Verglichen mit dem internationalen Gesamtkollektiv des SITS-Registers wiesen die in dieser Klinik behandelten Patienten häufiger eine Hyperlipidämie und einen Nikotinkonsum auf. Das Durchschnittsalter der Patienten des GRPAP war zum Zeitpunkt der Therapie niedriger als der internationale Durchschnitt; Herzinsuffizienz oder vorangegangene Schlaganfälle lagen seltener vor. Prozesszeiten wie die Door-to-Needle-Time (DNT) gelten als Qualitätsindikator der Schlaganfallbehandlung. Die Analyse der Prozesszeiten zeigte über den Beobachtungszeitraum gegenläufige Entwicklungen. Während die Korrelation zwischen Zeitverlauf und Dauer der Onset-to-Arrival-Time (OAT) einen statistisch signifikanten und gleichsinnig positiven Zusammenhang aufwies (ρ=0,176; p=0,020), zeigte sich ein nicht signifikanter Trend bei dem sich die DNT verkürzte (ρ=-0,083; p=0,272). Der höchste Grad der Korrelation zwischen einem Prozessintervall mit der unabhängigen Variablen (Zeit) konnte für die Onset-to-Treatment-Time (OTT) festgestellt werden (ρ=0,233; p=0,002). Hieraus ergab sich die Schlussfolgerung, dass bei einem späteren Therapiezeitpunkt innerhalb des Beobachtungszeitraums tendenziell eine Verlängerung der OTT vorlag. Eine Erklärung für diese Beobachtungen war, dass sich das Einzugsgebiet des GRPAP ausweitete. Das vor Ort praktizierte Rotationssystem mit einem erheblichen Patientenaufkommen erschwerte die zeitgerechte Versorgung, da eine Vielzahl an Patienten parallel versorgt werden musste. Trotz umfassender Erfahrung mit der Thrombolyse wurde nur eine überschaubare Beschleunigung der intraklinischen Prozesszeiten erreicht. Die Beobachtung, dass Zentren mit höheren Therapiezahlen (>100 IVT) tendenziell längere Prozessintervalle aufwiesen, unterstrich, dass ein höheres Patientenvolumen zu längeren Prozesszeiten führte. Patienten mit einer DNT ≤60 Minuten wiesen eine längere OAT auf als diejenigen mit einer DNT >60 Minuten (89,7 vs. 75,0 Minuten; p=0,044; Cohen d=0,397). Dieses Ergebnis bedeutete, dass Lysepatienten im Falle einer späteren Vorstellung eine raschere Therapieeinleitung erfuhren, da die prätherapeutische Diagnostik aufgrund zeitlicher Begrenzungen beschleunigt werden musste. Der Zeitraum zwischen Vorstellung und Bildgebung war essentiell für einen raschen Therapiebeginn, da Studienteilnehmer mit einer DNT ≤60 Minuten durchschnittlich eine kürzere Arrival-to-Imaging-Time (AIT) aufwiesen (26,7 vs. 47,5 Minuten, p<0,001; Cohen d= 0,927). Weitere Prädiktoren für eine kürzere DNT wurden nicht identifiziert; gehobenes Alter, die neurologische Defizitausprägung in Form des Punktwerts der National Institutes of Health Stroke Scale (NIHSS), das Geschlecht der Patienten und der systolische Blutdruck wirkten sich nicht negativ auf eine rasche Therapieeinleitung aus. Bei der Bewertung der Therapiesicherheit zeigte sich, dass der prozentuale Anteil der GRPAP-Patienten mit nachgewiesener symptomatischer intrakranieller Hämorrhagie (SICH) unterhalb des international festgestellten Wertes lag, sich dieser jedoch oberhalb des nationalen Durchschnitts befand. Diese Feststellung traf sowohl auf die NINDS-Kriterien (National Institutes of Neurological Diseases and Stroke), als auch auf die ECASS-Kriterien zu (European Cooperative Acute Stroke Study). Die Risikodifferenz (RD) bezüglich des Auftretens von SICH zwischen den GRPAP-Patienten und den Werten der gesamten Datenbank betrug 1,71% mit einem 95%-Konfidenzintervall (95%-KI) von -1,13 bis 4,54; bzw. 0,82% mit einem 95%-KI von -1,73 bis 3,37; somit bestand kein gesicherter Unterschied. Dies galt ebenfalls für die Mortalitätsrate nach drei Monaten, wobei die RD 1,43% betrug (95%-KI: -2,83 bis 5,68). Für das erste Jahr der SARS-CoV-2-Pandemie (2020) ließ sich kein signifikanter Rückgang der Thrombolysezahlen feststellen. Verglichen mit den Vorjahren verkürzten sich die durchschnittlichen Prozesszeiten der OAT, DNT und OTT ohne ein statistisch signifikantes Ausmaß zu erreichen. Eine mögliche Erklärung ist die pandemieassoziierte Minderung der Patientenvorstellungen aufgrund subakuter und chronischer Beschwerden mit einer resultierenden Fokussierung auf zeitkritische Notfälle. Unter Pandemiebedingungen wurde festgestellt, dass die medianen NIHSS-Punktzahlen höher ausfielen als im gleichen Zeitraum der Vorjahre, sodass Patienten mit weniger ausgeprägten Beschwerden wahrscheinlich eher eine zeitnahe Vorstellung herauszögerten oder gänzlich vermieden. Ein statistisch signifikantes Ergebnis wurde jedoch marginal verfehlt (p=0,050). Die Feststellung, dass Patienten während der Pandemiezeit Verlaufsuntersuchungen mit der dazugehörigen Erhebung des Scorewerts der modifizierten Rankin Skala (mRS) signifikant seltener wahrnahmen, stellt eine versorgungsmedizinisch wichtige Herausforderung der COVID-19- Pandemie dar

    Pseudo-Code Algorithms for Verifiable Re-Encryption Mix-Nets

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    Implementing the shuffle proof of a verifiable mix-net is one of the most challenging tasks in the implementation of an electronic voting system. For non-specialists, even if they are experienced software developers, this task is nearly impossible to fulfill without spending an enormous amount of resources into studying the necessary cryptographic theory. In this paper, we present one of the existing shuffle proofs in a condensed form and explain all the necessary technical details in corresponding pseudo-code algorithms. The goal of presenting the shuffle proof in this form is to make it accessible to a broader audience and to facilitate its implementation by non-specialists

    Usable Verifiable Secrecy-Preserving E-Voting

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    In this paper we propose the usage of QR-Codes to enable usable veriable e-voting schemes based on code voting. The idea { from a voter\u27s perspective { is to combine code voting proposed by Chaum with the cast-as-intended verication mechanism used e.g. in Switzerland (using a personal initialization code, return codes per option, a conrmation code and a nalisation code); while all codes to be entered into the e-voting system by voters are available as QR-Code (i.e. one personalised QR voting code per voting option and one personal conrmation QR-Code). We conduct a user study to evaluate the usability and user experience of such an approach: both the code sheets and the election webpage are based on usability research in this area but adopted for our idea. As our proposal performs good wrt. usability, we discuss how such usable front-ends enable more secure e-voting systems in respect to end-to-end veriability and vote secrecy

    Weak pinning and long-range anticorrelated motion of phase boundaries in driven diffusive systems

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    We show that domain walls separating coexisting extremal current phases in driven diffusive systems exhibit complex stochastic dynamics, with a subdiffusive temporal growth of position fluctuations due to long-range anticorrelated current fluctuations and a weak pinning at long times. This weak pinning manifests itself in a saturated width of the domain wall position fluctuations that increases sublinearly with the system size. As a function of time tt and system size LL, the width w(t,L)w(t,L) exhibits a scaling behavior w(t,L)=L3/4f(t/L9/4)w(t,L)=L^{3/4}f(t/L^{9/4}), with f(u)f(u) constant for u1u\gg1 and f(u)u1/3f(u)\sim u^{1/3} for u1u\ll1. An Orstein-Uhlenbeck process with long-range anticorrelated noise is shown to capture this scaling behavior. Results for the drift coefficient of the domain wall motion point to memory effects in its dynamics.Comment: 6 pages, 4 figures plus 6 pages supplemental material with 3 figure

    CHVote Protocol Specification

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    This document provides a self-contained, comprehensive, and fully-detailed specification of a new cryptographic voting protocol designed for political elections in Switzerland. The document describes every relevant aspect and every necessary technical detail of the computations and communications performed by the participants during the protocol execution. To support the general understanding of the cryptographic protocol, the document accommodates the necessary mathematical and cryptographic background information. By providing this information to the maximal possible extent, it serves as an ultimate companion document for the developers in charge of implementing this system. It may also serve as a manual for developers trying to implement an independent election verification software. The decision of making this document public even enables implementations by third parties, for example by students trying to develop a clone of the system for scientific evaluations or to implement protocol extensions to achieve additional security properties. In any case, the target audience of this document are system designers, software developers, and cryptographic experts

    Multiple use of preservative-free single dose unit dexamethasone 0.1% eye drops is safe within 24 hours

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    Background Unpreserved single-dose unit (SDU) eye drops are commonly used to avoid benzalkonium chloride-related toxicity. Although intended for single use, many patients report off-label repeated use of SDUs over a prolonged period. We investigated whether repeated use of dexamethasone 0.1% SDUs in the same patient increases the bacterial contamination rate. Methods We prospectively enrolled patients scheduled for inpatient corneal and glaucoma surgery receiving dexamethasone 0.1% SDU four times per day from the same vial. To assess contamination rates, one drop from the vial was cultured immediately after opening the SDU (t0), 10 hours later after four drop applications (t10) and 24 hours after opening without further drop applications (t24). Conjunctival swabs were taken before and after drop application. Contamination rate was assessed with a standard clinical culturing protocol without introducing a positive control. Results 110 eyes of 109 patients were evaluated. Drops collected immediately after opening the SDU (t0) were contaminated in 9/110 cultures (8.1%). At t10, 13/110 cultures were contaminated (11.8%; p=0.267) and 11/110 at t24 (10.0%; t24 vs t0; p=1.00). In 5 of 21 cases of contaminated drops at t10 and/or t24, the same isolates were cultured from the initial conjunctival swab and the SDU. In three cases, the same bacterial species was found in consecutive samples. Conclusion The contamination rate of the SDU did not increase after multiple use within 24 hours. Contamination from fingertip flora was more likely than from ocular surface flora. Reuse of dexamethasone 0.1% SDU in the same patient within 24 hours appears to be safe

    Design and Implementation of Cast-as-Intended Verifiability for a Blockchain-Based Voting System

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    Digitization of electoral processes depends on confident systems that produce verifiable evidence. The design and implementation of voting systems has been widely studied in prior research, bringing together expertise in many fields. Switzerland is organized in a federal, decentralized structure of independent governmental entities. Thus, its decentralized structure is a real-world example for implementing an electronic voting system, where trust is distributed among multiple authorities. This work outlines the design and implementation of a blockchain-based electronic voting system providing cast-as-intended verifiability. The generation of non-interactive zero-knowledge proofs of knowledge enables every voter to verify the encrypted vote, while maintaining the secrecy of the ballot. The Public Bulletin Board (PBB) is a crucial component of every electronic voting system, serving as a publicly verifiable log of communication and ballots - here a blockchain is used as the PBB. Also, the required cryptographic operations are in linear relation to the number of voters, making the outlined system fit for large-scale elections

    „Ich bin eine Märchenerzählerin. So wurde ich geboren.“

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    Ist Tonke Dragt die große Neuerin der europäischen Kinder- und Jugendliteratur? Diese sicherlich provokante Frage nimmt der Sammelband in den Fokus, der auf die Tagung „'Ich bin eine Märchenerzählerin. So wurde ich geboren'. Tonke Dragts Jugendromane – übersehene Klassiker?", die im September 2019 an der Universität Siegen in Kooperation mit Helma van Lierop-Debrauwer stattgefunden hat, zurückgeht

    Incidence of new onset glomerulonephritis after SARS-CoV-2 mRNA vaccination is not increased

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    Numerous cases of glomerulonephritis manifesting shortly after SARS-CoV-2 vaccination have been reported, but causality remains unproven. Here, we studied the association between mRNA-based SARS-CoV-2 vaccination and new-onset glomerulonephritis using a nationwide retrospective cohort and a case-cohort design. Data from all Swiss pathology institutes processing native kidney biopsies served to calculate incidence of IgA nephropathy, pauci-immune necrotizing glomerulonephritis, minimal change disease, and membranous nephropathy in the adult Swiss population. The observed incidence during the vaccination campaign (January to August 2021) was not different from the expected incidence calculated using a Bayesian model based on the years 2015 to 2019 (incidence rate ratio 0.86, 95% credible interval 0.73-1.02) and did not cross the upper boundary of the 95% credible interval for any month. Among 111 patients 18 years and older with newly diagnosed glomerulonephritis between January and August 2021, 38.7% had received at least one vaccine dose before biopsy, compared to 39.5% of the general Swiss population matched for age and calendar-time. The estimated risk ratio for the development of new-onset biopsy-proven glomerulonephritis was not significant at 0.97 (95% confidence interval 0.66-1.42) in vaccinated vs. unvaccinated individuals. Patients with glomerulonephritis manifesting within four weeks after vaccination did not differ clinically from those manifesting temporally unrelated to vaccination. Thus, vaccination against SARS-CoV-2 was not associated with new-onset glomerulonephritis in these two complementary studies with most temporal associations between SARS-CoV-2 vaccination and glomerulonephritis likely coincidental
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