74 research outputs found
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Louise Kolm-Fleck
Louise Veltée, later called Louise Kolm and then Louise Fleck due to her two marriages, is the first known female film producer, screenplay author, and director in the Austro-Hungarian Monarchy. Although several documents on this female film pioneer have been preserved, it is still almost impossible to draw an exact picture of her contributions, especially as her archival papers and estate, located at the Austrian Film Archive, are not publicly accessible and detailed research has so far not been possible. While many of her films from 1919 onward are extant, only a few films from the early 1910s have been preserved, allowing for only a narrow appreciation of the beginning of her career as a screenplay author, producer, and director. As Kolm-Fleck frequently worked with her husbands on film productions, her work can be understood in the context of collaboration, as she was a team member and a partner, as well as an influential comrade-in-arms in the efforts to construct a national film industry at the time of the Austro-Hungarian Monarchy
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Computer- or web-based interventions for perinatal mental health: A systematic review
Background:
Treating prenatal mental health issues is of great importance, but access to treatment is often poor. One way of accessing treatment is through computer- or web-based interventions. Reviews have shown that these interventions can be effective for a variety of mental health disorder across different populations. However, their effectiveness for women in the perinatal period has not been reviewed. This review therefore aimed to provide a first overview of computer- or web-based interventions for women's perinatal mental health issues by systematically identifying and reviewing their characteristics and efficacy.
Methods: Twelve electronic databases were searched for published and unpublished literature using keywords, supplemented by hand searches. Data were extracted for characteristics of the intervention and the study, study findings and the methodological quality was assessed.
Results: The majority of the eleven eligible studies were randomized controlled trials. Interventions were targeted at depression, stress, and complicated grief during the antenatal or postpartum period or the time after pregnancy loss. Findings suggest that computer- or web-based interventions targeted at improving mental health, especially depression and complicated grief, may be effective.
Limitations: Findings and their generalizability is limited by the heterogeneity of reviewed interventions and study designs, as well as methodological limitations.
Conclusions: This systematic review constitutes the first synthesis of research on computer- or web-based interventions for perinatal mental health issues and provides preliminary support that this could be a promising form of treatment during this period. However, there are significant gaps in the current evidence-base so further research is needed
The impact of positive psychological interventions on well-being in healthy elderly people
This systematic review aims to evaluate the impact of Positive Psychological Interventions (PPIs) on well-being in healthy older adults. Systematic review of PPIs obtained from three electronic databases (PsycINFO, Scopus, and Web of Science) was undertaken. Inclusion criteria were: that they were positive psychology intervention, included measurement of well-being, participants were aged over 60 years, and the studies were in English. The Cochrane Collaboration Guidelines dimensions of quality control, randomization, comparability, follow-up rate, dropout, blinding assessors are used to rate the quality of studies by two reviewers independently. The RE-AIM (Reach, Efficacy, Adoption, Implementation, and Maintenance) for evaluation of PPIs effectiveness was also applied. The final review included eight articles, each describing a positive psychological intervention study. The reminiscence interventions were the most prevalent type of PPIs to promote and maintain well-being in later life. Only two studies were rated as high quality, four were of moderate-quality and two were of low-quality. Overall results indicated that efficacy criteria (89%), reach criteria (85%), adoption criteria (73%), implementation criteria (67%), and maintenance criteria (4%) across a variety of RE-AIM dimensions. Directions for future positive psychological research related to RE-AIM, and implications for decision-making, are described
The working alliance in a randomized controlled trial comparing online with face-to-face cognitive-behavioral therapy for depression
Background: Although numerous efficacy studies in recent years have found internet-based interventions for depression to be effective, there has been scant consideration of therapeutic process factors in the online setting. In face-to face therapy, the quality of the working alliance explains variance in treatment outcome. However, little is yet known about the impact of the working alliance in internet-based interventions, particularly as compared with face-to-face therapy.
Methods: This study explored the working alliance between client and therapist in the middle and at the end of a cognitive-behavioral intervention for depression. The participants were randomized to an internet-based treatment group (n = 25) or face-to-face group (n = 28). Both groups received the same cognitive behavioral therapy over an 8-week timeframe. Participants completed the Beck Depression Inventory (BDI) post-treatment and the Working Alliance Inventory at mid- and post- treatment. Therapists completed the therapist version of the Working Alliance Inventory at post-treatment.
Results: With the exception of therapists' ratings of the tasks subscale, which were significantly higher in the online group, the two groups' ratings of the working alliance did not differ significantly. Further, significant correlations were found between clients' ratings of the working alliance and therapy outcome at post-treatment in the online group and at both mid- and post-treatment in the face-to-face group. Correlation analysis revealed that the working alliance ratings did not significantly predict the BDI residual gain score in either group.
Conclusions: Contrary to what might have been expected, the working alliance in the online group was comparable to that in the face-to-face group. However, the results showed no significant relations between the BDI residual gain score and the working alliance ratings in either group
E-Mental Health und klinisch-therapeutische Intervention für Ältere
Ältere Menschen haben sich sowohl im wirtschaftlichen als auch im wissenschaftlichen Bereich als interessante Zielgruppe für technische Unterstützung zur Förderung
der physischen und psychischen Gesundheit entwickelt. Selbstbestimmtes Leben und Wohnen, aber auch verbesserter Zugang zu Informationen und Unterstützungsangeboten im
Internet stehen dabei im Vordergrund. Der Bereich Informationsvermittlung im Internet wird anhand von Beispielen zu Informations- und Entlastungsangeboten für Angehörige von Alzheimer Patienten vorgestellt. Weiters werden Beratungs- und Therapieangebote im Internet diskutiert, die vor allem für Personen mit PTBS und komplizierter Trauer entwickelt wurden. Darüber
hinaus werden im Internet weitere Interventionsformen, wie computergestützte Selbsthilfeprogramme für eine ganze Reihe psychischer Störungen angeboten. Abschließend wird auf das so genannte Butler-System eingegangen, das älteren Menschen die Möglichkeit bietet virtuelle Welten zu besuchen, die darauf abzielen depressive oder ängstliche Stimmung zu verbessern.
Vor- und Nachteile dieser internetbasierten Angebote sowie Fragen der Wirksamkeit und Akzeptanz werden abschließend aus einer psychologischen Perspektive diskutiert
Contributions to e-mental health treatment approaches for depression in adulthood and old age
The overall focus of this doctoral thesis was to investigate new psychotherapeutic approaches for the treatment of depression, which is one of the most frequent mental disorders. It is known from epidemiological research that treatment rates in this context are low. Moreover, the symptomatology of depression changes with age, moving towards milder forms in old age. Hence, the development or adaptation of certain interventions is highly relevant. The two studies that are reported in papers 2 and 3 of this cumulative thesis focused on two specific psychotherapeutic methods: life-review intervention and cognitive behavioural therapy. Furthermore, these methods were investigated including different age groups (adults and older adults) in specific settings, so-called internet-supported therapeutic interventions. One study (presented in paper 2) investigated the working alliance in a randomized controlled trial with an online intervention group vs. a face- to-face control group for a cognitive behavioural treatment of depression (including adults). The results showed that the working alliance was comparable in these two groups, but did not function as predictor with regard to outcome (N = 53). The second study (presented in paper 3) investigated a life-review intervention for depressive older adults (65 or over) in a randomized controlled trial (intervention vs. waiting list control group). The life-review intervention was conducted in a face-to-face setting with additional use of two modules of the e-mental health Butler system. The results indicated positive effects of the intervention on depressive symptoms, well-being, self-esteem and obsessive reminiscence, but not on life-satisfaction and integrative reminiscence (N = 36). Since the use of new media in psychotherapeutic settings (e- mental health) for older adults is rather new, we conducted a review in this context (paper 1), highlighting that research in this field is promising but of inconsistent quality. As highlighted in the synopsis, internet-supported therapeutic interventions in general and life-review intervention in particular are promising settings and approaches for the treatment of mental disorders, particularly depression, but show certain limitations and potential for future research.
Aus epidemiologischen Studien ist bekannt, dass die Depression zu den häufigsten psychischen Erkrankungen zählt, gleichzeitig aber die Behandlungsraten niedrig sind. Weiter zeigen sich Besonderheiten der Symptomatik bei älteren Stichproben, hin zu einer subsyndromalen oder leichteren Form. Diesen Erkenntnissen zu Grunde liegend, befasste sich die vorliegende Arbeit mit der Untersuchung neuer psychotherapeutischer Ansätze zur Depressionsbehandlung im Erwachsenen- und höheren Lebensalter. In zwei Studien, die in Artikel 2 und 3 dargestellt werden, kamen zwei psychotherapeutische Verfahren zur Anwendung: Lebensrückblicksintervention und kognitive Verhaltenstherapie, die in einem Internet- gestützten Setting eingesetzt wurden. Eine Studie, die in Artikel 2 dargestellt wird, hatte zum Ziel die therapeutische Allianz in einer randomisierten Kontrollgruppenstudie (online vs. face-to-face Interventionsgruppe) zur Behandlung von Depression im Erwachsenenalter (kognitive Verhaltenstherapie mit ergänzendem Lebensrückblicksmodul) zu untersuchen. Es zeigten sich keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich der therapeutischen Allianz zwischen den beiden Gruppen, was darauf schliessen lässt, dass diese ebenso gut in einem online Setting hergestellt werden kann (N = 53). Allerdings konnte die therapeutische Allianz nicht als Prädiktor für Depression identifiziert werden. In der zweiten Studie, die in Artikel 3 dargestellt ist, wurde ebenfalls in einem randomisierten Kontrollgruppendesign (Interventions- vs. Wartelistenkontrollgruppe) eine Lebensrückblicksintervention für depressive ältere Menschen ab 65 Jahren untersucht. Die Intervention fand in einem face-to-face Setting mit ergänzendem Einsatz zweier Module des e-mental health Computersystems „Butler“ statt. Es zeigten sich positive Effekte der Intervention auf die Depression, weiter auf Wohlbefinden, Selbstwertgefühl und obsessive Reminiszenz, aber nicht auf die Lebenszufriedenheit und die integrative Reminiszenz (N = 36). In einem weiteren Artikel (Artikel 1) ist ein Review über Literatur zum Einsatz neuer Medien in psychotherapeutischen Settings und zu gesundheitsfördernden Massnahmen (e-mental health) im Alter dargestellt. Es zeigte sich, dass dies ein relativ neues Forschungsgebiet ist, mit vielversprechenden Ergebnissen der eingeschlossenen Studien, aber auch mit qualitativen Kritikpunkten. Ein Überblick und Ausblick zum Thema der Dissertation wird in einer anfänglichen Synopse dargestellt. Abschliessend lässt sich sagen, dass Internet-gestützte therapeutische Interventionen generell und Lebensrückblicksintervention im speziellen vielversprechende Settings und Methoden zur Depressionsbehandlung sind, aber auch eine Reihe von Kritikpunkten und daraus folgenden Implikationen für weitere Forschung aufweisen, die am Ende der Synopse diskutiert werden
Lebensrückblick als Modul eines Computerprogramms
Immer häufiger und sehr erfolgreich werden in der psychotherapeutischen Beratung und Behandlung verschiedenster psychischer Störungen die sog. Neuen Medien eingesetzt, sodass sich ein neuer Begriff herausgebildet hat: E-Mental Health („E“ für „electronic“). E-Mental-Health ist ein Teilgebiet des rasch wachsenden Bereichs der E-Health. Kunstbegriffe wie E-Health, Telemedizin, Online-Health, Cybermedizin oder Health 2.0 sind noch immer vor allem Modewörter und nicht gut definiert. Sie wurden eingeführt, um zu signalisieren, dass aus der Konvergenz von Internet und (medizinischer) Therapie etwas Neues entstanden war, verbunden sowohl mit Chancen als auch mit Risiken für alle Akteure. Zu den Chancen gehören eine leichtere Erreichbarkeit für alle (Niederschwelligkeit) sowie die mögliche Zeiteffizienz. Zu den Risiken gehören der Missbrauch von vertraulichen Informationen und technikbezogene Illusionen wie die, dass alles Technische an sich schon besser ist. Bei der teilweise rasanten Entwicklung von E-(Mental-)Health-Angeboten zeigte sich zudem häufig ein kurzlebiger Aktionismus: Ständig wurden neue Programme entwickelt, die dann aber nicht in einen Dauereinsatz überführt wurden. Diese „Projektitis“ kam auch zustande, weil die Gesundheitsindustrie und Forschungsförderungsagenturen zwar Neuentwicklungen großzügig fördern, nicht aber deren Überführung in den diagnostischen oder therapeutischen Routineeinsatz. Im Folgenden soll eine Übersicht geben werden, wie Neue Medien in der Biografiearbeit mit gesunden Menschen oder im therapeutischen Rahmen als Interventionen sinnvoll eingesetzt werden können
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