38 research outputs found

    Einfluss der GBV-C-Infektion auf die HIV-1-Replikation

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    Das 1995 entdeckte GB-Virus C (GBV-C) gehört als Pegivirus zur Familie der Flaviviridae und ist nichtpathogen. In Industrieländern sind 2 bis 12,5 % der gesunden Bevölkerung und bis zu 45 % der Personen aus Risikokollektiven, z.B. Patienten mit Infektionen mit dem humanen Immundefizienzvirus Typ 1 (HIV-1) oder dem Hepatitis-C-Virus (HCV), virämisch. Die Mehrzahl der klinischen Studien und Metaanalysen zu GBV-C/HIV-1-Koinfektionen zeigten, dass GBV-C mit einem verlangsamten Krankheitsverlauf und einer erhöhten Überlebenswahrscheinlichkeit von GBV-C/HIV-1-koinfizierten Patienten korreliert. In der Hemophilia Growth and Development Study konnte dieser Effekt bei GBV-C/HCV-/HIV-1-infizierten Kindern und Jugendlichen jedoch nur bedingt nachgewiesen werden. Dafür wurde ein Zusammenhang zwischen einer GBV-C/HCV-Koinfektion und dem Ausheilen der HCV-Infektion beobachtet und in einer weiteren Patientenkohorte aus der Anti-D-Studie bestätigt. GBV-C/HCV-koinfizierte Patienten haben schlechtere Chancen, die HCV-Infektion auszuheilen. Der Einfluss von GBV-C auf die HIV-1-Replikation wurde in Zellkulturexperimenten untersucht. Es zeigte sich, dass sich die verschiedenen GBV-C-Isolate hinsichtlich ihrer inhibitorischen Kompetenz unterschieden. Folgende mögliche Ursachen wurden untersucht: 1.) die IRES-Aktivität als Indikator für die Translationseffizienz, 2.) die NS5A-Sequenz des in der Literatur beschriebenen HIV-1-inhibitorisch aktiven 16mer-Peptids sowie 3.) die E2-Sequenz und die HIV-1-inhibitorische Wirkung von 18mer-E2-Peptiden. Es konnten weder Unterschiede in der IRES-Aktivität noch in der NS5A-Sequenz zwischen den unterschiedlich inhibitorisch-kompetenten GBV-C-Isolaten nachgewiesen werden. Im E2-Protein hingegen wurden zwei für alle HIV-1-nichtinhibitorischen GBV-C-Isolate einheitliche Mutationen, E143K/H und T204A, identifiziert. Diese könnten eine Ursache für die Varianz in der Fähigkeit, HIV-1 zu inhibieren, darstellen. Die Mutation an Position E143 ist an der Oberfläche des nativen E2-Proteins exponiert und spielt möglicherweise im Hemmmechanismus eine wichtige Rolle. Hinweise darauf gaben die Untersuchungen mit synthetischen 18mer-Peptiden, von denen das Peptid mit dem größten inhibitorischen Potenzial die Aminosäure an Position 143 beinhaltete. Eine mögliche Theorie des Wirkmechanismus des E2-Proteins wäre wie folgt denkbar: Das E2-Protein interagiert über eine Domäne um die Aminosäure E143 mit dem gp41 des HIV-1, verhindert somit die Fusion von Virus- und Zellmembran und in der Folge den Eintritt des HIV-1 in die Zielzelle

    Intravenous versus epidural analgesia to reduce the incidence of gastrointestinal complications after elective pancreatoduodenectomy (the PAKMAN trial, DRKS 00007784): study protocol for a randomized controlled trial

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    Background: Despite substantial improvements in surgical and anesthesiological practices leading to decreased mortality of less than 5 % at high-volume centers, pancreatic surgery is still associated with high morbidity rates of up to 50 %. Attention is increasingly directed toward the optimization of perioperative management to reduce complications and enhance postoperative recovery. Currently, two different strategies for postoperative pain management after pancreatoduodenectomy are being routinely used: patient-controlled intravenous analgesia and thoracic epidural analgesia. Evidence is lacking to assess which strategy entails fewer postoperative complications. Methods/design: The PAKMAN trial is designed as an adaptive, pragmatic, randomized, controlled, multicenter, open-label, superiority trial with two parallel study groups. A total of 370 patients scheduled for elective pancreatoduodenectomy will be randomized after giving written informed consent, and 278 patients are needed for analysis. Patients with chronic pancreatitis, severe chronic obstructive pulmonary disease (COPD), American Society of Anesthesiologists (ASA) physical status classification ≥ IV, or chronic pain syndrome will be excluded. The group A intervention includes intraoperative general anesthesia and postoperative patient-controlled intravenous analgesia; the group B intervention comprises combined intraoperative general anesthesia and epidural analgesia with postoperative epidural analgesia. The primary endpoint of this trial is a composite of the gastrointestinal complications (delayed gastric emptying, pancreatic fistula, biliary leak, gastrointestinal bleeding, and postoperative ileus) up to postoperative day 30. The aim is to investigate whether the frequency of gastrointestinal complications following pancreatoduodenectomy can be reduced by 15 % using postoperative, patient-controlled intravenous analgesia compared with epidural analgesia. Discussion: Several previous studies investigating the two different strategies for postoperative pain management have mainly focused on their effectiveness in pain control. However, the PAKMAN trial is the first to compare them with regard to their impact on the surgical endpoint “postoperative gastrointestinal complications” after pancreatoduodenectomy. Trial registration: German Clinical Trials Register, DRKS0000778

    Prospective multicentre cohort study of patient-reported outcomes and complications following major abdominal neoplastic surgery (PATRONUS) – study protocol for a CHIR-Net student-initiated German medical audit study (CHIR-Net SIGMA study)

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    Background: One of the most important aspects of designing a clinical trial is selecting appropriate outcomes. Patient-reported outcomes (PROs) can provide a personal assessment of the burden and impact of a malignant disease and its treatment. PROs comprise a wide range of outcomes including basic clinical symptom scores and complex metrics such as health-related quality of life (HRQoL). There is limited data on how postoperative complications following cancer surgery affect symptoms and HRQoL. For this reason the primary aim of the PATRONUS study is to investigate how perioperative complications affect cancer-related symptoms and HRQoL in patients undergoing abdominal cancer surgery. The PATRONUS study is designed and will be initiated and conducted by medical students under the direct supervision of clinician scientists based on the concept of inquiry-based learning. Methods: PATRONUS is a non-interventional prospective multicentre cohort study. Patients undergoing elective oncological abdominal surgery will be recruited at regional centres of the clinical network of the German Surgical Society (CHIR-Net) and associated hospitals. A core set of 12 cancer associated symptoms will be assessed via the PRO version of the Common Terminology Criteria for Adverse Events. The cancer-specific HRQoL will be measured via the computerised adaptive testing version of the European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) QLQ-C30. PROs will be measured eight times over a period of six months. The short-term clinical outcome measure is the rate of postoperative complications (grade II to V) within 30 days according to the Clavien-Dindo classification. The long-term clinical outcome is overall survival within six months postoperative. Discussion: PATRONUS will provide essential insights into the patients’ assessment of their well-being and quality of life in direct relation to clinical outcome parameters following abdominal cancer surgery. Furthermore, PATRONUS will investigate the feasibility of multicentre student-led clinical research. Trial registration German Clinical Trials Register: DRKS00013035 (registered on October 26, 2017). Universal Trial Number (UTN): U1111–1202-8863

    Einfluss der GBV-C-Infektion auf die HIV-1-Replikation

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    Das 1995 entdeckte GB-Virus C (GBV-C) gehört als Pegivirus zur Familie der Flaviviridae und ist nichtpathogen. In Industrieländern sind 2 bis 12,5 % der gesunden Bevölkerung und bis zu 45 % der Personen aus Risikokollektiven, z.B. Patienten mit Infektionen mit dem humanen Immundefizienzvirus Typ 1 (HIV-1) oder dem Hepatitis-C-Virus (HCV), virämisch. Die Mehrzahl der klinischen Studien und Metaanalysen zu GBV-C/HIV-1-Koinfektionen zeigten, dass GBV-C mit einem verlangsamten Krankheitsverlauf und einer erhöhten Überlebenswahrscheinlichkeit von GBV-C/HIV-1-koinfizierten Patienten korreliert. In der Hemophilia Growth and Development Study konnte dieser Effekt bei GBV-C/HCV-/HIV-1-infizierten Kindern und Jugendlichen jedoch nur bedingt nachgewiesen werden. Dafür wurde ein Zusammenhang zwischen einer GBV-C/HCV-Koinfektion und dem Ausheilen der HCV-Infektion beobachtet und in einer weiteren Patientenkohorte aus der Anti-D-Studie bestätigt. GBV-C/HCV-koinfizierte Patienten haben schlechtere Chancen, die HCV-Infektion auszuheilen. Der Einfluss von GBV-C auf die HIV-1-Replikation wurde in Zellkulturexperimenten untersucht. Es zeigte sich, dass sich die verschiedenen GBV-C-Isolate hinsichtlich ihrer inhibitorischen Kompetenz unterschieden. Folgende mögliche Ursachen wurden untersucht: 1.) die IRES-Aktivität als Indikator für die Translationseffizienz, 2.) die NS5A-Sequenz des in der Literatur beschriebenen HIV-1-inhibitorisch aktiven 16mer-Peptids sowie 3.) die E2-Sequenz und die HIV-1-inhibitorische Wirkung von 18mer-E2-Peptiden. Es konnten weder Unterschiede in der IRES-Aktivität noch in der NS5A-Sequenz zwischen den unterschiedlich inhibitorisch-kompetenten GBV-C-Isolaten nachgewiesen werden. Im E2-Protein hingegen wurden zwei für alle HIV-1-nichtinhibitorischen GBV-C-Isolate einheitliche Mutationen, E143K/H und T204A, identifiziert. Diese könnten eine Ursache für die Varianz in der Fähigkeit, HIV-1 zu inhibieren, darstellen. Die Mutation an Position E143 ist an der Oberfläche des nativen E2-Proteins exponiert und spielt möglicherweise im Hemmmechanismus eine wichtige Rolle. Hinweise darauf gaben die Untersuchungen mit synthetischen 18mer-Peptiden, von denen das Peptid mit dem größten inhibitorischen Potenzial die Aminosäure an Position 143 beinhaltete. Eine mögliche Theorie des Wirkmechanismus des E2-Proteins wäre wie folgt denkbar: Das E2-Protein interagiert über eine Domäne um die Aminosäure E143 mit dem gp41 des HIV-1, verhindert somit die Fusion von Virus- und Zellmembran und in der Folge den Eintritt des HIV-1 in die Zielzelle

    Rekrutierende multizentrische chirurgische Studien in Deutschland

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    Rekrutierende multizentrische chirurgische Studien in Deutschland

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    Diagnostic Value of Anti-GBV-C Antibodies in HIV-Infected Patients

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    The beneficial effect of co-infection by GB virus C (GBV-C) in the course of the disease in human immunodeficiency virus (HIV)-infected patients has been described, although its mechanism of action is yet to be determined. The role of anti-GBV-C antibodies in HIV-infected patients also remains unknown. At present, there are no commercial systems to detect specific markers of GBV-C infection. The research presented follows our previous work from which we obtained chimeric molecules formed by two domains of different GBV-C proteins with good sensitivity/specificity balances in the detection of anti-GBV-C antibodies in hemodialyzed and chronic hepatitis patient samples. It has been investigated the ability of the synthetic peptides to recognize specific anti-GBV-C antibodies in HIV and HCV/HIV co-infected patients by a peptide-based ELISA immunoassay. The results showed that human immunodeficiency virus-infected patients have a significantly higher frequency of anti-GBV-C antibodies than healthy controls. A comparison between HCV+/HIV+ and HCV−/HIV+ was analyzed. Although a higher percentage of HCV/HIV-positive sera were positive for antibodies against GBV-C peptides, the difference was not significant. The presence of anti-GBV-C antibodies could represent a good marker of exposure to GBV-C in HIV-infected patients to facilitate a further analysis of the effect of this exposure in the progression of illness caused by HIV infection.This work was funded by Grants CTQ2009-13969-CO2-01/BQU from the Ministerio de Ciencia e Innovación and PIE-I3(200880I081) from Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), Spain. LF is a recipient of a FPI grant from the Ministerio de Ciencia, Spain.Peer reviewe
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