119 research outputs found
Spiralcurriculum als Professionalisierungs- und Kohärenzprojekt der Potsdamer Lehrer*innenbildung
An der Universität Potsdam werden die fünf Schulpraktischen Studien im Rahmen des BA- und MA-Studiums der Lehrerbildung gemäß dem Modell eines Spiralcurriculums konzeptionell entfaltet. Vor diesem Hintergrund geht der theoretisch orientierte Beitrag der Frage nach, inwieweit das spiralcurriculare Modell auch für die Konzipierung der Lehrerbildung insgesamt – also in ihren fachwissenschaftlichen, fachdidaktischen und bildungswissenschaftlichen Anteilen – herangezogen werden kann. Dabei werden – auch mit bildungshistorischem Rückgriff – sieben Merkmale systematisiert, die die mit dem Modell verbundenen Chancen und Herausforderungen zur Professionalisierung der Lehrerbildung thematisieren. Im Modell des Spiralcurriculums wird die Gesamtheit der curricularen Ziele, Inhalte und Methoden aller beteiligten lehrerbildenden Disziplinen entlang dreier tragender Leitlinien (Leitlinie der fächerspezifischen Erkenntnisgewinnung, Leitlinie der fächerübergreifenden Erkenntnisgewinnung sowie Leitlinie der individuellen Persönlichkeits-/Kompetenzentwicklung der Lehramtsstudierenden) ordnend verankert
Fachdidaktische Tagespraktika im Potsdamer Modell der Lehrerbildung: Erste Befunde zum Kompetenzerleben der Studierenden im ersten Unterrichtspraktikum
Der Beitrag befasst sich mit dem Kompetenzerleben von Lehramtsstudierenden der Universität Potsdam im Rahmen ihres Fachdidaktischen Tagespraktikums (FTP), in dem sie erstmals eigene Unterrichtserfahrungen sammeln. Ziel der Begleitstudie ist es, den Beitrag der Schulpraktischen Studien zum Kompetenzerwerb der Lehramtsstudierenden der Studiengänge „Lehramt für die Primarstufe“ und „Lehramt für die Sekundarstufen I und II (allgemeinbildende Fächer)“ zu erforschen und passgenaue Lehrveranstaltungs- und Begleitformate zu identifizieren. Hierfür wird eine Kohorte Lehramtsstudierender (N = 578) durch die fünf Schulpraktischen Studien des Potsdamer Modells der Lehrerbildung mit einer Online-Befragung begleitet. Für das FTP erweisen sich die „Unterrichtsbesprechungen“, die „Zusammenarbeit in der Kleingruppe“ und die „Seminaristische Begleitung“ als zentrale Parameter des Kompetenzerlebens, wobei die „Wichtigkeit der vorbereitenden, begleitenden und auswertenden Lehrveranstaltungen“ den stärksten Einfluss auf das Kompetenzerleben der Studierenden zeigt. Die drei Gelingensfaktoren und ihre Einflüsse auf die Kompetenzeinschätzung der Studierenden werden durch eine qualitative Analyse der offenen Rückmeldungen der Studierenden weiter untermauert. In der abschließenden Diskussion werden Folgerungen für die Weiterentwicklung der Schulpraktischen Studien erörtert
Fachdidaktische Tagespraktika im Potsdamer Modell der Lehrer*innenbildung: Ausgewählte Befunde zum Kompetenzerleben der Studierenden im zweiten Unterrichtspraktikum
Das Unterrichtspraktikum im Potsdamer Modell der Lehrer*innenbildung, das Fachdidaktische Tagespraktikum (FTP), wird von den Studierenden zweifach realisiert: Unterrichten im Fach 1 (FTP 1) und im Fach 2 (FTP 2). Beide Unterrichtspraktika werden im Rahmen des PSI-Projekts „Kompetenzerwerb in Schulpraktischen Studien – Spiralcurriculum“ und auf der Grundlage des Konzepts „Standards und Kompetenzen in Schulpraktischen Studien“ (kurz: Spiralcurriculum) erstmals umfassend evaluiert. Aufbauend auf der Analyse zum FTP 1 wird im vorliegenden Beitrag das Kompetenzerleben der Studierenden durch die „Unterrichtsbesprechungen“, die „Zusammenarbeit in der Kleingruppe“ und die „Seminaristische Vorbereitung, Begleitung und Nachbereitung“ im FTP 2 untersucht, um Gelingensfaktoren für die Gestaltung qualitativ hochwertiger Unterrichtspraktika zu prüfen und zu konkretisieren. In vergleichender Perspektive zum FTP 1 kann festgehalten werden, dass im FTP 2 verstärkt die „Unterrichtsnachbesprechungen“ und die empfundene „Wichtigkeit des FTP für den professionellen Kompetenzzuwachs“ zum Kompetenzerleben beitragen, während die vorbereitenden, begleitenden und nachbereitenden Lehrveranstaltungen keinen Einfluss mehr nehmen. Zudem zeigen sich erstmals Effekte durch die im Praktikum wahrgenommenen Hospitationen. Die Umsetzung der vorbereitenden Unterrichtsplanung, die laut quantitativer Analyse den Kompetenzzuwachs der Studierenden eher nicht beeinflusst, gilt es weiter zu prüfen
Disrupted autophagy undermines skeletal muscle adaptation and integrity
This review assesses the importance of proteostasis in skeletal muscle maintenance with a specific emphasis on autophagy. Skeletal muscle appears to be particularly vulnerable to genetic defects in basal and induced autophagy, indicating that autophagy is co-substantial to skeletal muscle maintenance and adaptation. We discuss emerging evidence that tension-induced protein unfolding may act as a direct link between mechanical stress and autophagic pathways. Mechanistic links between protein damage, autophagy and muscle hypertrophy, which is also induced by mechanical stress, are still poorly understood. However, some mouse models of muscle disease show ameliorated symptoms upon effective targeting of basal autophagy. These findings highlight the importance of autophagy as therapeutic target and suggest that elucidating connections between protein unfolding and mTOR-dependent or mTOR-independent hypertrophic responses is likely to reveal specific therapeutic windows for the treatment of muscle wasting disorders
3 years of liraglutide versus placebo for type 2 diabetes risk reduction and weight management in individuals with prediabetes: a randomised, double-blind trial
Background:
Liraglutide 3·0 mg was shown to reduce bodyweight and improve glucose metabolism after the 56-week period of this trial, one of four trials in the SCALE programme. In the 3-year assessment of the SCALE Obesity and Prediabetes trial we aimed to evaluate the proportion of individuals with prediabetes who were diagnosed with type 2 diabetes.
Methods:
In this randomised, double-blind, placebo-controlled trial, adults with prediabetes and a body-mass index of at least 30 kg/m2, or at least 27 kg/m2 with comorbidities, were randomised 2:1, using a telephone or web-based system, to once-daily subcutaneous liraglutide 3·0 mg or matched placebo, as an adjunct to a reduced-calorie diet and increased physical activity. Time to diabetes onset by 160 weeks was the primary outcome, evaluated in all randomised treated individuals with at least one post-baseline assessment. The trial was conducted at 191 clinical research sites in 27 countries and is registered with ClinicalTrials.gov, number NCT01272219.
Findings:
The study ran between June 1, 2011, and March 2, 2015. We randomly assigned 2254 patients to receive liraglutide (n=1505) or placebo (n=749). 1128 (50%) participants completed the study up to week 160, after withdrawal of 714 (47%) participants in the liraglutide group and 412 (55%) participants in the placebo group. By week 160, 26 (2%) of 1472 individuals in the liraglutide group versus 46 (6%) of 738 in the placebo group were diagnosed with diabetes while on treatment. The mean time from randomisation to diagnosis was 99 (SD 47) weeks for the 26 individuals in the liraglutide group versus 87 (47) weeks for the 46 individuals in the placebo group. Taking the different diagnosis frequencies between the treatment groups into account, the time to onset of diabetes over 160 weeks among all randomised individuals was 2·7 times longer with liraglutide than with placebo (95% CI 1·9 to 3·9, p<0·0001), corresponding with a hazard ratio of 0·21 (95% CI 0·13–0·34). Liraglutide induced greater weight loss than placebo at week 160 (–6·1 [SD 7·3] vs −1·9% [6·3]; estimated treatment difference −4·3%, 95% CI −4·9 to −3·7, p<0·0001). Serious adverse events were reported by 227 (15%) of 1501 randomised treated individuals in the liraglutide group versus 96 (13%) of 747 individuals in the placebo group.
Interpretation:
In this trial, we provide results for 3 years of treatment, with the limitation that withdrawn individuals were not followed up after discontinuation. Liraglutide 3·0 mg might provide health benefits in terms of reduced risk of diabetes in individuals with obesity and prediabetes.
Funding:
Novo Nordisk, Denmark
A randomized, controlled trial of 3.0 mg of liraglutide in weight management
BACKGROUND Obesity is a chronic disease with serious health consequences, but weight loss is difficult to maintain through lifestyle intervention alone. Liraglutide, a glucagonlike peptide-1 analogue, has been shown to have potential benefit for weight management at a once-daily dose of 3.0 mg, injected subcutaneously. METHODS We conducted a 56-week, double-blind trial involving 3731 patients who did not have type 2 diabetes and who had a body-mass index (BMI; the weight in kilograms divided by the square of the height in meters) of at least 30 or a BMI of at least 27 if they had treated or untreated dyslipidemia or hypertension. We randomly assigned patients in a 2:1 ratio to receive once-daily subcutaneous injections of liraglutide at a dose of 3.0 mg (2487 patients) or placebo (1244 patients); both groups received counseling on lifestyle modification. The coprimary end points were the change in body weight and the proportions of patients losing at least 5% and more than 10% of their initial body weight. RESULTS At baseline, the mean (±SD) age of the patients was 45.1±12.0 years, the mean weight was 106.2±21.4 kg, and the mean BMI was 38.3±6.4; a total of 78.5% of the patients were women and 61.2% had prediabetes. At week 56, patients in the liraglutide group had lost a mean of 8.4±7.3 kg of body weight, and those in the placebo group had lost a mean of 2.8±6.5 kg (a difference of -5.6 kg; 95% confidence interval, -6.0 to -5.1; P<0.001, with last-observation-carried-forward imputation). A total of 63.2% of the patients in the liraglutide group as compared with 27.1% in the placebo group lost at least 5% of their body weight (P<0.001), and 33.1% and 10.6%, respectively, lost more than 10% of their body weight (P<0.001). The most frequently reported adverse events with liraglutide were mild or moderate nausea and diarrhea. Serious events occurred in 6.2% of the patients in the liraglutide group and in 5.0% of the patients in the placebo group. CONCLUSIONS In this study, 3.0 mg of liraglutide, as an adjunct to diet and exercise, was associated with reduced body weight and improved metabolic control. (Funded by Novo Nordisk; SCALE Obesity and Prediabetes NN8022-1839 ClinicalTrials.gov number, NCT01272219.)
Nachdenken über (zeitgemäße) Allgemeinbildung: Historische Zugänge – Aktuelle Perspektiven
Im Folgenden wird versucht, der Idee Allgemeinbildung eine Konturierung zu geben, wohl wissend, dass man dann in Bezug auf jeden Zugang Abstriche und Kompromisse machen muss. Aber vielleicht hilft genau dieser Abschichtungsprozess, um mit Blick auf Rahmenlehrplanentwicklungen danach zu fragen, was neue und was bewährte allgemeinbildende curriculare Elemente sind, welche Logiken ihrer gesellschaftlichen Verankerung und Legitimation damit verbunden sind, aber auch wie es gelingt, für die professionell Agierenden die Konstruktionsprinzipien des Curriculums so sichtbar zu machen, dass die Basis für eine gelingende Vermittlungs- und Aneignungsdimension im Raum von Schule entsteht. (DIPF/Orig.
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