95 research outputs found

    Evaluation des peri- und postoperativen Verlaufs bei der minimalisierten Erlanger Trichterbrustkorrektur nach Hümmer

    Get PDF
    Background and objective: Funnel chest is the most frequently chest deformity in infancy and adolescence. In the last 50 years many different surgery-techniques concerning funnel chest have been developed and improved. The aim of this paper is the evaluation of the Erlanger funnel-chest surgery by Huemmer as advancement of the conventional method. Furthermore this type of surgery will be compared to the competitive minimal-invasive technique by Nuss. Methods: From 01.01.2004 to 29.07.2009 301 patients being troubled by funnel chest have been operated at the Department of Pediatric Surgery in Erlangen. A retrospective study was made on the peri- and postoperative progress of the Erlanger funnel-chest surgery. Any inpatient and ambulant documents of the 301 operated patients were analyzed in regard to preoperative diagnostic investigation, hospital stay and funnel chest surgery. In order to analyze the patients satisfaction with postoperative results, a standardized survey was sent to all 301 patients. The collected data were registered and evaluated in SPSS. Results: The patients were averaged 21.5 years old, with an male:female ratio of 5,5:1. 47.5% had an asymmetric funnel chest, 35.5% a symmetric one with a mean funnel-chest-index of 104.9. 22.3% of the patients had a pathologic EKG, 27.2% a pathologic lung-function. Female patients obtained a sub-mammary incision, male patients in contrast a longitudinal cut. The averaged cutting length was 8.9 cm and the operation-time 89.5 minutes. A transsternal bar was implanted at 97.7% of the patients, 75.5% required one bar, 23.6% two bars and 0.7% three bars. 71.1% received a steel-bar, 28.9% a titanium-bar, which was explanted on average of 12 month. 19.5% developed a pneumothorax, 17% a pleural effusion as a postoperative complication. 15.3% suffered from wound healing disorder, 4.3% of the patients had postoperative paresthesia. At 1.3% of the patients bar-dislocation appeared, 1% had secondary bleeding. 0.7% showed wound dehiscence and a pleura-empyema, one patient (0.3%) developed a pericardial-effusion. Most of the patients have been discharged at the 9th postoperative day. 75.8% of our patients again would decide in favor of the Erlanger-operation-technique even 74.7% assessed the result as excellent to satisfactory. Conclusions: The minimized Erlanger funnel-chest surgery-technique by Huemmer is a good alternative to the conventional as well as to the so called minimal-invasive (thoracoscopic assisted) operation-methods. The direct access to the deformity allows dosed mobilization especially for asymmetric forms of funnel chest. Intraoperative tension gauge reduced the operation-trauma by resigning on lateral chondrotomies.Hintergrund und Ziele: Die Trichterbrust ist die häufigste Brustkorbdeformität im Kindes- und Jugendalter. In den letzten 50 Jahren haben sich viele unterschiedliche Trichterbrustoperationstechniken entwickelt und weiter verbessert. Ziel dieser Arbeit ist es, die Erlanger Trichterbrustkorrekturmethode nach Hümmer als Weiterentwicklung der klassischen Methoden zu evaluieren und sie mit dem neuerdings konkurrierenden minimalinvasiven Verfahren nach Nuss zu vergleichen. Methoden: In den Jahren von 01.01.2004 bis 29.07.2009 wurden in der Kinderchirurgischen Abteilung des Universitätsklinikums Erlangen 301 Patienten aufgrund einer Trichterbrust primär operiert. Wir führten eine retrospektive Studie hinsichtlich des peri- und postoperativen Verlaufes bei Trichterbrustkorrektur nach der Erlanger Methode durch. Anhand von sämtlichen stationären als auch ambulanten Akten der 301 operierten Patienten wurden die präoperative Diagnostik und der stationäre Aufenthalt inklusive der Operation ausgewertet. Um die Patientenzufriedenheit bezüglich der postoperativen Ergebnisse zu analysieren, wurde allen 301 operierten Trichterbrustpatienten ein eigens dafür entworfener standardisierter Patientenfragebogen zugesandt. Alle erhobenen Daten wurden in SPSS eingetragen und ausgewertet. Ergebnisse und Beobachtungen: Die Patienten waren zum Operationszeitpunkt im Durchschnitt 21,5 Jahre alt, es zeigte sich ein Geschlechterverhältnis männlich zu weiblich von 5,5:1. 47,5% unserer Patienten zeigten eine asymmetrische Trichterbrust, 35,5% eine symmetrische mit einem durchschnittlichen Trichterbrustindex von 104,9. 22,3% der Patienten zeigten bei der präoperativen Diagnostik ein pathologisches EKG, 27,2% eine pathologische Lungenfunktion. Die weiblichen Patienten erhielten einen submammären Schnitt, die männlichen Patienten einen Längsschnitt auf dem Sternum, bei einer durchschnittlichen Schnittlänge von 8,9 cm und einer Operationszeit von 89,5 Minuten. 97,7% der Patienten wurde operativ ein transsternaler Bügel zur Stabilisation eingesetzt, wobei 75,5% der Patienten einen Bügel, 23,6% 2 Bügel und 0,7% der Patienten 3 Bügel benötigten. 71,1% der Patienten erhielten einen Stahlbügel, 28,9% einen Titanbügel, der im Durchschnitt nach 12 Monaten wieder operativ entfernt wurde. Als postoperative Komplikation trat bei 19,5% der Patienten ein Pneumothorax, sowie bei 17% ein Pleuraerguss auf. Bei 15,3% der Patienten zeigten sich Wundheilungsstörungen, 4,3% der Patienten klagten postoperativ über Parästhesien. Bei 1,3% traten Bügeldislokationen auf und 1% entwickelten Nachblutungen. 0,7% der Patienten zeigten Wunddehiszenzen sowie ein Pleuraempyem, eine Patientin (0,3%) entwickelte einen Perikarderguss. Am 9. postoperativen Tag konnten die meisten Patienten entlassen werden. 75,8% unserer Patienten würden sich erneut für diese Operationsmethode entscheiden und 74,7% beurteilten das Operationsergebnis als sehr gut bis befriedigend. Praktische Schlussfolgerungen: Die Minimalisierte Erlanger Korrekturmethode (MEK nach Hümmer) stellt eine gute Alternative zu den konventionellen sowie zu den sogenannten minimalinvasiven (thorakoskopisch assistierten) Korrekturmethoden dar, weil durch den direkten Zugang zur Deformität vor allem bei asymmetrischen Trichterbrustformen dosierte seitendifferente Mobilisierungen möglich sind. Desweiteren wurde es durch intraoperative Spannungsmessungen möglich, auf laterale Chondrotomien am Trichterrand zu verzichten und so das Operationstrauma erheblich zu reduzieren

    Using an app-based screening tool to predict deficits in written word spelling at school entry

    Get PDF
    IntroductionThe first year of schooling is crucial for the further development of spelling abilities in children, which makes early assessment and intervention essential. The aim of this study was to develop and validate an efficient and cost-free screening tool for identifying spelling problems in community school settings around the time of school entry.MethodsA broad range of precursors of spelling (vocabulary, grammar, letter knowledge, phonological awareness, phonological working memory, rapid automatized naming) were assessed in 522 Austrian first graders (6–7 years of age) in the first weeks of schooling. At the end of first grade, spelling abilities were assessed by newly developed spelling tasks based on the trochaic foot. By applying logistic regression with the least absolute shrinkage and selection operator (LASSO), we aimed to select a set of important predictors of spelling problems at the end of grade 1 (i.e., scoring below the 16th percentile in the spelling test).ResultsOur analysis identified letter knowledge (i.e., an aspect of phonological information processing) and sentence repetition (i.e., a measure of grammatical knowledge) as important predictors of spelling problems. The screening tool has acceptable diagnostic accuracy [area under the curve (AUC) = 0.0.725 and DeLong 95% CI (0.666, 0.784)]. Further analyses indicated that the AUC differs neither between boys and girls nor between children with and without German as their first language.DiscussionThese results suggest that administering the screening tool during the first weeks of schooling is a valid approach to identifying spelling deficits, which in turn enables early targeted pedagogical interventions. Practical implications for spelling instructions are discussed

    Language abilities and phonological information processing mediate the association of spelling with bilingualism and socioeconomic status

    Get PDF
    IntroductionResearch to date has focused on the associations between spelling and (i) its precursors (phonological information processing and language) and (ii) socioeconomic status and bilingualism. Studies have also indicated that bilingualism and parental education are associated with spelling precursors. Whereas these associations have previously been analyzed individually, this study proposes a mediation model in which the effects of socioeconomic status and bilingualism on spelling are mediated by phonological information processing and language skills.MethodsA total of 1,012 German-speaking first graders attending primary schools in Austria were assessed at the beginning of the first grade on their phonological information processing and language abilities, and their spelling abilities were tested again at the end of the first grade. Subsequently, a structural equation modeling approach was employed to evaluate the mediation model.ResultsIn line with the mediation hypothesis, the results show indirect effects of parental education (as a measure of socioeconomic status) on spelling via language and phonological information processing. In addition to mediation, we also found a direct effect of SES on spelling performances. For bilingualism, the results support full mediation as an indirect effect via language abilities. Notably, we found no effect of bilingual status on phonological information processing.DiscussionThis study highlights the ongoing need for systematic oral language training for bilingual children and children from low-SES backgrounds that starts in preschool and continues throughout primary school. Moreover, given the predictive effect of phonological awareness on spelling achievement, phonological awareness should be part of the training for preschool and school-aged children

    Evaluation of the peri- and postoperative minimized Erlanger funnel-chest surgery-technique by Huemmer

    No full text
    Hintergrund und Ziele: Die Trichterbrust ist die häufigste Brustkorbdeformität im Kindes- und Jugendalter. In den letzten 50 Jahren haben sich viele unterschiedliche Trichterbrustoperationstechniken entwickelt und weiter verbessert. Ziel dieser Arbeit ist es, die Erlanger Trichterbrustkorrekturmethode nach Hümmer als Weiterentwicklung der klassischen Methoden zu evaluieren und sie mit dem neuerdings konkurrierenden minimalinvasiven Verfahren nach Nuss zu vergleichen. Methoden: In den Jahren von 01.01.2004 bis 29.07.2009 wurden in der Kinderchirurgischen Abteilung des Universitätsklinikums Erlangen 301 Patienten aufgrund einer Trichterbrust primär operiert. Wir führten eine retrospektive Studie hinsichtlich des peri- und postoperativen Verlaufes bei Trichterbrustkorrektur nach der Erlanger Methode durch. Anhand von sämtlichen stationären als auch ambulanten Akten der 301 operierten Patienten wurden die präoperative Diagnostik und der stationäre Aufenthalt inklusive der Operation ausgewertet. Um die Patientenzufriedenheit bezüglich der postoperativen Ergebnisse zu analysieren, wurde allen 301 operierten Trichterbrustpatienten ein eigens dafür entworfener standardisierter Patientenfragebogen zugesandt. Alle erhobenen Daten wurden in SPSS eingetragen und ausgewertet. Ergebnisse und Beobachtungen: Die Patienten waren zum Operationszeitpunkt im Durchschnitt 21,5 Jahre alt, es zeigte sich ein Geschlechterverhältnis männlich zu weiblich von 5,5:1. 47,5% unserer Patienten zeigten eine asymmetrische Trichterbrust, 35,5% eine symmetrische mit einem durchschnittlichen Trichterbrustindex von 104,9. 22,3% der Patienten zeigten bei der präoperativen Diagnostik ein pathologisches EKG, 27,2% eine pathologische Lungenfunktion. Die weiblichen Patienten erhielten einen submammären Schnitt, die männlichen Patienten einen Längsschnitt auf dem Sternum, bei einer durchschnittlichen Schnittlänge von 8,9 cm und einer Operationszeit von 89,5 Minuten. 97,7% der Patienten wurde operativ ein transsternaler Bügel zur Stabilisation eingesetzt, wobei 75,5% der Patienten einen Bügel, 23,6% 2 Bügel und 0,7% der Patienten 3 Bügel benötigten. 71,1% der Patienten erhielten einen Stahlbügel, 28,9% einen Titanbügel, der im Durchschnitt nach 12 Monaten wieder operativ entfernt wurde. Als postoperative Komplikation trat bei 19,5% der Patienten ein Pneumothorax, sowie bei 17% ein Pleuraerguss auf. Bei 15,3% der Patienten zeigten sich Wundheilungsstörungen, 4,3% der Patienten klagten postoperativ über Parästhesien. Bei 1,3% traten Bügeldislokationen auf und 1% entwickelten Nachblutungen. 0,7% der Patienten zeigten Wunddehiszenzen sowie ein Pleuraempyem, eine Patientin (0,3%) entwickelte einen Perikarderguss. Am 9. postoperativen Tag konnten die meisten Patienten entlassen werden. 75,8% unserer Patienten würden sich erneut für diese Operationsmethode entscheiden und 74,7% beurteilten das Operationsergebnis als sehr gut bis befriedigend. Praktische Schlussfolgerungen: Die Minimalisierte Erlanger Korrekturmethode (MEK nach Hümmer) stellt eine gute Alternative zu den konventionellen sowie zu den sogenannten minimalinvasiven (thorakoskopisch assistierten) Korrekturmethoden dar, weil durch den direkten Zugang zur Deformität vor allem bei asymmetrischen Trichterbrustformen dosierte seitendifferente Mobilisierungen möglich sind. Desweiteren wurde es durch intraoperative Spannungsmessungen möglich, auf laterale Chondrotomien am Trichterrand zu verzichten und so das Operationstrauma erheblich zu reduzieren.Background and objective: Funnel chest is the most frequently chest deformity in infancy and adolescence. In the last 50 years many different surgery-techniques concerning funnel chest have been developed and improved. The aim of this paper is the evaluation of the Erlanger funnel-chest surgery by Huemmer as advancement of the conventional method. Furthermore this type of surgery will be compared to the competitive minimal-invasive technique by Nuss. Methods: From 01.01.2004 to 29.07.2009 301 patients being troubled by funnel chest have been operated at the Department of Pediatric Surgery in Erlangen. A retrospective study was made on the peri- and postoperative progress of the Erlanger funnel-chest surgery. Any inpatient and ambulant documents of the 301 operated patients were analyzed in regard to preoperative diagnostic investigation, hospital stay and funnel chest surgery. In order to analyze the patients satisfaction with postoperative results, a standardized survey was sent to all 301 patients. The collected data were registered and evaluated in SPSS. Results: The patients were averaged 21.5 years old, with an male:female ratio of 5,5:1. 47.5% had an asymmetric funnel chest, 35.5% a symmetric one with a mean funnel-chest-index of 104.9. 22.3% of the patients had a pathologic EKG, 27.2% a pathologic lung-function. Female patients obtained a sub-mammary incision, male patients in contrast a longitudinal cut. The averaged cutting length was 8.9 cm and the operation-time 89.5 minutes. A transsternal bar was implanted at 97.7% of the patients, 75.5% required one bar, 23.6% two bars and 0.7% three bars. 71.1% received a steel-bar, 28.9% a titanium-bar, which was explanted on average of 12 month. 19.5% developed a pneumothorax, 17% a pleural effusion as a postoperative complication. 15.3% suffered from wound healing disorder, 4.3% of the patients had postoperative paresthesia. At 1.3% of the patients bar-dislocation appeared, 1% had secondary bleeding. 0.7% showed wound dehiscence and a pleura-empyema, one patient (0.3%) developed a pericardial-effusion. Most of the patients have been discharged at the 9th postoperative day. 75.8% of our patients again would decide in favor of the Erlanger-operation-technique even 74.7% assessed the result as excellent to satisfactory. Conclusions: The minimized Erlanger funnel-chest surgery-technique by Huemmer is a good alternative to the conventional as well as to the so called minimal-invasive (thoracoscopic assisted) operation-methods. The direct access to the deformity allows dosed mobilization especially for asymmetric forms of funnel chest. Intraoperative tension gauge reduced the operation-trauma by resigning on lateral chondrotomies

    Linguistische Leseprofile von Grundschülerinnen und Grundschülern zur Ermittlung basaler Lesestrategien

    No full text
    Im Rahmen einer qualitativen Studie wurden anhand von Lautleseprotokollen linguistisch basierte Leseprofile von 38 Schülerinnen und Schülern aus der zweiten und vierten Klasse erstellt. Anhand dieser Leseprofile werden basale Lesestrategien herausgearbeitet. Im Mittelpunkt steht dabei die Frage, inwieweit Grundschülerinnen und Grundschüler schriftsprachliche Strukturen beim Lesen nutzen, die nicht Teil der Vermittlungspraxis des gängigen Leseunterrichts sind. Die linguistische Leseprofilanalyse wird analog zur linguistischen Profilanalyse (z.B. Crystal 1992; Clahsen 1986) konzipiert. Anhand der Analyse der linguistischen Leseprofile können Typenbildungen beim basalen Rekodieren beobachtet werden, die insbesondere für den Leseförderunterricht von Interesse sind. Abschließend werden Hinweise zur Nutzbarkeit von linguistischen Leseprofilen im Unterricht gegeben

    Design and Implementation of a Testing Device for Evaluating VR and AR Headsets

    No full text
    Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Konzipierung, Auslegung, Berechnung und Konstruktion einer Testvorrichtung zur Evaluierung von VR- und AR-Headsets. Darüber hinaus umfasst sie die Durchführung ergonomischer und visueller Tests mit dieser Vorrichtung. Der Leser wird zunächst in den aktuellen Stand der Technik eingeführt, wodurch ein Verständnis der verwendeten Technologien und Methoden geschaffen wird. Anhand von Skizzen, Zeichnungen, Modellen und Fotos wird die Konstruktion der Testvorrichtung detailliert vorgestellt. Dabei werden alle getroffe-nen Entscheidungen begründet und durch entsprechende Beispiele für die geplan-te Nutzung, hinsichtlich ihrer Wahl gegenüber anderen Optionen, untermauert. Ein zentraler Aspekt dieser Arbeit ist die Messung der Schwerpunkte von Headsets. Hierzu werden vier individuelle Wägezellen verwendet, die jeweils an einem Aufla-gepunkt der Testvorrichtung angebracht sind. Diese Wägezellen erfassen das Ge-wicht, das dann über HX711-Verstärkermodule von einem Analogsignal in ein Digi-talsignal umgewandelt wird. Anschließend erfolgt die Auswertung der Daten über einen Arduino Uno R3. Diese Messdaten ermöglichen es, den Schwerpunkt der Headsets zu berechnen, welcher wiederum zur Bestimmung des Moments heran-gezogen wird, das auf die Wirbelsäule eines Nutzers wirkt. Diese Berechnung ist besonders wichtig, um die potenziellen ergonomischen Auswirkungen der Headsets auf den Träger zu verstehen. Neben der Schwerpunktmessung wird auch die Passform der Headsets im Gesicht des Nutzers evaluiert. Hierfür wurde die Ge-sichtsfläche des Kopfmodells mit Kraft-Dünnfilm-Sensoren ausgestattet, die in der Lage sind, individuelle Druckzonen zu detektieren. Diese Sensoren liefern detail-lierte Informationen darüber, wie gut das Headset sitzt und wo es möglicherweise unangenehmen Druck ausübt. Diese Erkenntnisse sind entscheidend, um den Tragekomfort der Headsets zu verbessern und potenzielle Druckstellen zu minimie-ren. Darüber hinaus werden mögliche optische Tests vorgestellt, für deren Durch-führung die Testvorrichtung ebenfalls ausgelegt ist. Diese Tests und deren Messkri-terien werden ausführlich erläutert, um ein vollständiges Bild der Leistungsfähigkeit der Headsets in den getesteten Bereichen zu zeichnen. Optische Tests sind essen-ziell, um die visuelle Qualität der Headsets zu bewerten, insbesondere hinsichtlich Auflösung, Bildwiederholrate, Farbtreue und Verzerrung. Die Arbeit erklärt die fach-lichen Zusammenhänge dieser Tests im Detail und vermittelt sie in einem Kontext, der dem Leser ein grundlegendes Verständnis dieses speziellen Bereichs der VR- und AR-Technologie ermöglicht. Durch die detaillierte Darstellung und Erklärung der technischen und ergonomi-schen Aspekte der Testvorrichtung und der durchgeführten Tests wird ein wertvoller Beitrag zur Verbesserung der Qualität und Nutzbarkeit von VR- und AR-Headsets geleistet. Der Leser erhält nicht nur Einblick in die technische Umsetzung, sondern auch in die praktischen Anwendungsmöglichkeiten und die daraus gewonnenen Erkenntnisse, die zu einer optimierten Produktentwicklung beitragen können.This work focuses on the design, planning, calculation, and construction of a test device for evaluating VR and AR headsets. Furthermore, it includes the execution of ergonomic and visual tests with this device. The reader is first introduced to the cur-rent state of the art, providing an understanding of the technologies and methods used. The construction of the test device is presented in detail through sketches, drawings, models, and photos. All decisions made are justified and supported by appropriate examples for the intended use, highlighting the rationale behind their selection over other options. A central aspect of this work is the measurement of the centers of gravity of head-sets. For this purpose, four individual load cells are used, each attached to a support point of the test device. These load cells capture the weight, which is then converted from an analog signal to a digital signal via HX711 amplifier modules. The data is subsequently evaluated using an Arduino Uno R3. This measurement data allows for the calculation of the headsets' center of gravity, which in turn is used to deter-mine the moment acting on a user's spine. This calculation is particularly important for understanding the potential ergonomic impacts of the headsets on the wearer. In addition to the center of gravity measurement, the fit of the headsets on the user's face is evaluated. For this purpose, the facial surface of the head model is equipped with force thin-film sensors capable of detecting individual pressure zones. These sensors provide detailed information about how well the headset fits and where it might exert uncomfortable pressure. These insights are crucial for improving the wearing comfort of the headsets and minimizing potential pressure points. Addition-ally, possible optical tests for which the test device is also designed are presented. These tests and their measurement criteria are explained in detail to provide a com-plete picture of the headsets' performance in the tested areas. Optical tests are es-sential for assessing the visual quality of the headsets, particularly in terms of reso-lution, refresh rate, color fidelity, and distortion. The work explains the technical con-texts of these tests in detail and conveys them in a way that provides the reader with a fundamental understanding of this specific area of VR and AR technology. Through the detailed presentation and explanation of the technical and ergonomic aspects of the test device and the tests conducted, a valuable contribution is made to improving the quality and usability of VR and AR headsets. The reader gains in-sight not only into the technical implementation but also into the practical applica-tions and the insights gained from them, which can contribute to optimized product development

    Extensional Flow Properties of Externally Plasticized Cellulose Acetate: Influence of Plasticizer Content

    No full text
    Elongational flow properties of polymer melts are very important for numerous polymer processing technologies such as blown film extrusion or foam extrusion. Rheotens tests were conducted to investigate the influence of plasticizer content on elongational flow properties of cellulose acetate (CA). Triethyl citrate (TEC) was used as plasticizer. Melt strength decreases whereas melt extensibility increases with increasing plasticizer content. Melt strength was further studied as a function of zero shear viscosity. The typical draw resonance of the Rheotens curve shifts to higher drawdown velocity and the amplitude of the draw resonance decreases with increasing TEC content. With respect to foam extrusion, not only are melt strength and melt extensibility important but the elongational behavior at low strain rates and the area under the Rheotens curve are also significant. Therefore, elongational viscosity as well as specific energy input were calculated and investigated with respect to plasticizer content. Preliminary foam extrusion tests of externally plasticized CA using chemical blowing agents confirm the results from rheological characterization

    Ochratoxin A-Induced Tumor Formation: Is There a Role of Reactive Ochratoxin A Metabolites?

    Full text link
    corecore